Råmaterialet till ishotellet finns i älven strax intill. Isen är av hög kvalité, då älven strömmar med en hastighet som får isen att bli klar, utan irriterande luftbubblor och dessutom med bra volym. Innan älven bryter upp på senvåren sågas is upp och lagras i kallförråd inför kommande säsong. Konstnärer från hela världen bjuds in och väljs ut för att designa och tillverka individuellt utformade rum. På det sättet uppstår för varje år ett nytt och unikt hotell; vilken hotellägare skulle inte drömma om något liknande? Anläggningen tas i bruk under december och ett halvår senare upplöses den genom naturens försorg och återgår till älven igen, en vacker symbol för livets eviga kretslopp.
Det kan ju tyckas meningslöst för ett företag att behöva bygga upp sitt produktsortiment år för år, hela vägen från grunden. Men värdet ligger knappast i is och snö utan snarare i konceptet som sådant. Det ska erbjuda en upplevelse som inte kan fås någon annanstans och kanske heller inte på något annat sätt. Genom att vårda ett sådant koncept av upplevelse och skönhet och finna alltfler uttryckssätt för det i nya arrangemang ska det gå att bevara och utvidga konceptets attraktion.
Ett viktigt grund för nya affärsidéer är förmågan att se möjligheter i hot och vända svaghet till styrka. I norra Sverige har av tradition sådant som mörker, kyla, snö och glest mellan människorna mest setts som förtretligheter i livet, något man önskar bort. Men samma märkliga tillstånd av vatten kan utöva en lockelse, till och med magi, för en mängd människor på jorden. Vi nordbor tänker sällan på att en stor del av jordens befolkning sällan eller aldrig har upplevt kyla. Följaktligen kan de därför inte göra sig en föreställning om vad is och snö är.
Ett bra sätt att få svar är att själv uppleva kyla och is men också skönheten i dessa tillstånd. Men varför just här, i Jukkasjärvi? Det finns alltid ett drag av exotism med i en företeelse som ligger så långt bort. Jordens alla hörn knyts att tätare samman, Stockholm är inte längre en avkrok i världen, därifrån finns Kiruna dagligen på en och en halv timmas flygavstånd och därefter Jukkasjärvi på tjugo minuters hämttid. En ren och kall vinterdag med hög och blå himmel blir en sällsam erfarenhet för de flesta människor. Kraften i denna är så stark att Icehotel AB hittills inte lagt ut särskilt mycket pengar på att marknadsföra sig, budskapet sprids ändå.
I konceptstärkande syfte har några ”Absolute Icebar” etablerats i storstäder som Stockholm, Milano, London och Tokyo i samarbete med Absolut Vodka. De här kylslagna barerna fungerar som dörröppnare för Icehotel genom att väcka nyfikenhet för konceptet. Ett levande material som is, som dessutom är lent och inte så kallt som man skulle tro, ger förhoppningsvis upphov till tanken på en framtida resa till norr.
Men ständig återuppståndelse skulle inte fungera utan något inslag av kontinuitet. Icehotel har en kyrka, som också den uppförs på nytt varje år. Svenska kyrkan ansvarar för verksamheten, med vigslar, barndop men även konserter och teater på programmet. Kyrkan har därmed status som vilken kyrka som helst, om än unik genom att regelbundet försvinna och återuppbyggas. Det här innebär att kyrkan varje år måste invigas officiellt, men också enligt kyrkoordningen avsakraliseras varje år.
En bild om något av att såväl nytt som gammalt, sida vid sida, utmärker alla goda affärsidéer.