Det handlar om både färre konsumenter och lägre köpesummor. Andelen vuxna som e-handlade sjönk från 72 till 65 procent – en markant förändring efter ett år där över 70 procent e-handlade i 10 av 12 månader. Februari 2024 stack dessutom ut med ovanligt hög aktivitet, trots att månaden normalt sett är svag för e-handeln.

– Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Den genomsnittliga köpesumman per e-handelskonsument landade på 1794 kronor – en minskning med 7 procent jämfört med februari 2024. Även i januari sågs ett tapp, då med 8 procent.

Utöver de vikande köpkrafterna riktar Per Ljungberg även kritik mot konkurrensvillkoren på marknaden.

– Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir allt mer snedvriden. Vi fortsätter med en dåres envishet påminna om att gräddfilen för kinesiska onlinegiganter som Temu och Shein måste upphöra. Varje månad flockas nya konsumenter till dessa plattformar, vilket på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag, säger han.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: