moogioJohanna och Henrik har drivit sin butik med franchisekonceptet Moogio i ca 6 år. Med deras kompletterande kunskaper och bra support i ryggen kom de igång snabbt.

Vår butik ligger i Bolandcity, ett relativt nybyggt/ombyggt centrum utanför Uppsala, inleder Johanna. Min man Henrik har många års erfarenhet från ventilationsbranschen där han var montör och tekniker. Jag har ett förflutet på reklamfirma och på marknadsavdelningar. Jag har också en projektledarutbildning i ryggen.

Varför valde ni att bli franchisetagare?

Vi ville göra något eget och något gemensamt och jag fastnade för kombinationen sälj, butik och marknad och Henrik gillade sälj och montering. Franchise gör det möjligt att starta snabbt och man har support i ryggen som möjliggör detta.

Vad fick er att nappa för Moogio?

Moogio kändes nytt och snyggt. De har väldigt fina produkter och möjligheten att kombinera våra kunskaper. Vi såg också att det fanns ett "hål" i marknaden i Uppsala.

Hur marknadsför ni er? Sköter ni eller huvudkontoret det?

Vi har en del rikstäckande annonsering i exempelvis Villaägarna men den lokala marknadsföringen planerar vi och bokar in själva. Kedjan har ofta gemensamma kampanjer som vi kan utgå från så det underlättar arbetet och "tänket".

Vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med franchising?

Fördelarna är att man har kollegor, man är aldrig ensam utan kan ringa och bolla idéer med butiker i andra städer. En annan fördel är att man startar upp snabbt, mycket av förarbetet som till exempel hemsida, logga, avtal med leverantörer är redan klart.

Nackdelen är att man inte är helt fri, man måste rätta sig efter ursprungstanken med konceptet. Du kan inte plocka in vilka produkter du vill etc.

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som funderar på att köpa en franchiselicens?

Prata med en butiksägare som redan är franchisetagare i samma bransch. Boka in ett möte och ställ många frågor.

Tänk på att vara egenföretagare kräver mycket arbete. Räkna med att det tar ett par år innan du riktigt kan skörda frukterna av ditt arbete. Du är ditt företag och du måste vara beredd på att kunna göra lite av allt och vilja lära dig under vägens gång. Köp in tjänster som du vet inte är din grej och fokusera på det du är riktigt bra på, avslutar Johanna.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.