Den moderna konsumenten utsätts för ungefär 10 000 annonser varje dag. För att lyckas ta sig igenom bruset och nå fram till en person som ständigt tar in kommunikation i marknadsföringssyfte, krävs därför genomtänkt och stark copy.

Lena Zetterberg Björk är aktuell med boken Skriv för att nå fram, i vilken hon vill hjälpa också privatpersoner, men främst företagare, att lyckas med sin kommunikation.

— Jag vill lära dig hur du är genomärlig, lyhörd och trevlig i dina texter – samtidigt som du når fram, engagerar och säljer. Många är rädda för att låta ”säljiga” när de skriver texter vars mål är att sälja produkter eller tjänster. Rädslan kan bero på att vi associerar sälj med pushiga telefonförsäljare som är noll procent lyhörda och lämnar efter sig en känsla av intrång. Men du kan faktiskt skriva texter som ger resultat, utan att väcka de där negativa associationerna. Och det är viktigt att veta, för att sälja är ju ett viktigt mål med all vår marknadsföring, säger Lena Zetterberg Björk.

5 tips för att nå läsaren

Lenas fem bästa tips till företagare som kämpar att få effekt av sin marknadsföring och som vill lyckas skriva texter som når rätt personer.

1. Innan du börjar skriva, sätt dig in i din målgrupps situation och fundera på vad de har för relation till dig som avsändare.

2. Tänk igenom och anteckna vad de behöver veta och känna efter att ha läst texten, för att göra det du vill att de ska göra.

3. Använd vardagliga ord och var sparsam med dem. Ju fler onödiga ord du använder – desto färre kommer att ta till sig ditt budskap.

4. Skriv objektivt. Undvik subjektiva adjektiv som ”smart”, ”billig” och ”lyxig”. De får din läsare att tappa engagemang och förtroende för dig.

5. Skriv ur läsarens perspektiv – alltså ”du får” i stället för ”vi erbjuder”. Då känns din text mer relevant och intressant.

Lena Zetterberg Björk är copywriter på True Copy där hon hjälper uppdragsgivare att nå fram med sin marknadsföring, skapa engagerade kunder och användarvänliga webbplatser. Hon är också en uppskattad utbildare och håller både föreläsningar och kurser om att skriva effektivare texter. Sammantaget har hon över 15 års erfarenhet av att skriva texter som når fram.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.