Erik Östman, expert på regelförenkling hos Företagarna, ifrågasätter i en debattartikel i GP de krav som ställs på gårdsförsäljare:

"Vilka andra barer skulle acceptera en sådan stelbenthet?"

Varje besök ska nämligen inledas med muntlig och skriftlig information om alkoholens hälsorisker samt att försäljningen endast får ske i samband med ett betalt evenemang.

Utöver detta krävs att producenterna tar ett prov som Folkhälsomyndigheten hoppas ha klart 1 juni, alltså samma dag som de nya reglerna ska införas.

Peter Schölander (M), kommunalråd i Höganäs, uttrycker oro i en kommentar till TT över att kunskapsproven kan bli en flaskhals:

"Plötsligt ser jag framför mig att det här börjar ta tid."

Han är även kritisk till detaljregleringen som kräver att ett besök ska vara minst 45 minuter, varav 30 minuter ska vara kunskapshöjande aktiviteter.

– Om jag går på Systembolaget kan jag köpa en hel låda whisky utan att någon håller ett föredrag och ingen pratar med mig om alkoholens skadeverkningar, säger Schölander.

Folkhälsomyndigheten försvarar reglerna med att syftet är att gynna besöksnäringen och att gårdsförsäljningen inte ska ersätta Systembolaget. Myndigheten planerar även informationsinsatser för att förtydliga föreskrifterna.

Ytterligare skattemedel ska alltså användas för att motivera varför svenskar, till skillnad från övriga européer, inte anses kunna betraktas som myndiga.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.