WordPress historia som fristående verksamhet började 2003. Grundarna skapade ett "content management system", ett verktyg som gör det lätt för såväl proffs som nybörjare att koncentrera sig på innehållet som de vill skapa istället för att behöva gå programmeringskurser, läsa tjocka manualer eller betala dryga tim- och månadslöner till utvecklare. 

Mercedes Benz, Beyonce, Harvard, The New Yorker, Bloomberg, Microsoft och Facebook är några som väljer Wordpress.

Man kan relativt enkelt skapa alla slags webbplatser: en e-handels-butik, blogg, online-tidning, privat hemsida, eller traditionell företagswebbplats.

Därmed inte sagt att man blir klar på en sekund med ett enda klick på en tangent. Det kan timmar innan man blir nöjd. Om man inte har tålamod eller tid att sitta med detaljer själv så kan man anlita någon som "skräddarsyr" finesserna, laddar upp bilder etc. Men kanske 90% av allt som behöver göras — färdiga mallar för fotoalbum, formulär, Yelp-recensioner, omdömen, kartor, etc — är redan färdigprogrammerat och klart. WordPress är som ett smörgåsbord, eller lego, som man komponerar efter tycke och smak. 

WordPress är som ett smörgåsbord, eller lego, som man komponerar efter tycke och smak. 

Det finns de som menar att WordPress är för långsamt och trögt att investera tid och energi i att basera sin webbplats på, om man räknar med mycket trafik till domänen. 

Dessa kritiker anser att WordPress är okej att använda för att bygga sin webbplats om man är en privatperson som använder hemsidan för att blogga om sin vardag, eller om man är en företagare med en liten verksamhet, eller i allmänhet har en hemsida som mest är en liten tunn, digital broschyr på nätet. 

Kritikernas invändningar är att om man räknar med att ha många besökare som kommer att använda webbplatsen samtidigt, då hänger WordPress inte riktigt med i svängarna och då får besökarna vänta allt för länge på att sidorna ska ladda innan de ser innehållet. Väntetider, även en bråkdels sekund, får dagens otåliga och stressade människor att leta vidare någon annanstans. Här ska alltså Wordpress, enligt somliga, vara en risk.

På andra sidan denna verklighet finns en rad av världens största varumärken vilkas representation på Internet har anförtrotts WordPress. 

Bland dessa finns TechCrunch (19 miljoner besökare i månaden) , The New Yorker  (24 miljoner), BBC America (2M), Bloomberg Professional (69M), Star Wars (7M), MTV News (8M), Facebook Newsroom (55M), Microsoft News Center (427M), Playstations blogg (169M), Walt Disneys företagssida (1M), Reuters blogg (28M), Harvard Gazette (71M), Mercedes-Benz (6 miljoner besökare).  

En lång rad artister har också WordPress: bland andra Beyonce (2,5 miljoner besökare i månaden), Katy Perry (1,5M), Snoop Dogg (104.000),  Rolling Stones (800.000). 

Enligt WordPress själva så har 39% av webben skapats med deras system: “Fler bloggare, småföretag och Fortune 500-företag använder WordPress än alla andra alternativ tillsammans."

Den kanske mest kända organisationen som använder WordPress för att skapa sin webbplats och förmedla sitt innehåll är amerikanska Vita Huset


Exempel




Statistikkälla: SEO Review Tools
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.