Aldrig tidigare har så många unga drivit UF-företag i Sverige. Läsåret 2024/2025 slog Ung Företagsamhet nytt rekord när 40 892 gymnasieelever startade totalt 12 861 företag genom skolprogrammet. I den färska rapporten Ungas företagsamhet 2025 analyseras affärsidéerna – med hjälp av AI – för att identifiera vad som motiverar dagens unga entreprenörer.

– Vi får en unik inblick i vad som driver unga i dag. Det handlar inte bara om vad de vill sälja – utan om hur de ser på världen, säger Carsten Greiff, chef för strategisk utveckling på Ung Företagsamhet.

En av rapportens mest framträdande insikter är teknikens stora genomslag. Antalet affärsidéer där AI spelar en central roll har ökat med hela 90 procent jämfört med året innan. Men även trygghet, mental hälsa och hållbarhet kliver fram som starka teman – liksom längtan efter balans och livskvalitet.

Rapporten pekar också på att begrepp som ”blommor” och ”odling” dyker upp med förvånansvärt hög frekvens, vilket tyder på att unga även längtar till saker som är mer jordnära och analoga.

Tydliga trender och drivkrafter i årets UF-företagande

  1. Stärkt individualism: Begrepp som "personligt", "anpassat" och "unikt" ökar, medan klassiska värdeord som "välgörenhet" och "jämställdhet" minskar. Den nya entreprenören bygger hellre sin affärsidé kring personlig identitet än ideologisk förändring.
  2. AI och trygghet som affärsmodeller: Från smarta assistenter till bedrägeriskydd – unga entreprenörer använder AI för att lösa konkreta samhällsproblem och skapa trygghet i en osäker värld. Samtidigt ökar intresset för glädje, återhämtning och upplevelser.
  3. Utbildningen blir affärsidé: Elever på yrkesprogram bygger ofta affärsidéer direkt på sin praktiska kompetens, exempelvis inom fordon, catering eller naturbruk. Det gör UF-företagandet till en brygga mellan skola och arbetsliv.
  4. Teknik möter livsstil: På högskoleförberedande program dominerar e-handel, appar och digitala lösningar – men kopplas ofta till teman som avkoppling, sömn, odling och självförverkligande.
  5. Blandade team – bredare perspektiv: UF-företag med både tjejer och killar lyfter oftare hållbarhet, mental hälsa och ansvarstagande. De använder också ord som "relationer", "känslor" och "minska stress" oftare än enkönade team.
  6. Tjänsteföretag trots hinder: Trots regelmässiga hinder växer andelen tjänsteinriktade UF-företag, särskilt på yrkesprogram. Allt från bilvård till textilåtervinning och barnpassning blir affärsidéer när unga ser behov i vardagen.

Största förändringarna sedan förra året

Trender som ökat:

  • AI +90 % – Tekniken genomsyrar årets idéer.
  • Trygghet – Allt fler vill skapa säkerhet i en osäker värld.
  • Smarta lösningar: +30 % – Teknik blir affär.
  • Upplevelser +128 % – Ett tydligt tecken på ungas längtan efter glädje och samhörighet.
  • Odling och frön: +66 % – Längtan efter det jordnära

Trender som sjunker mest i intresse:

  • Jämställdhet: –55 %
  • Skänka (pengar): –38 %
  • Välgörenhet: –32 %

Visar vägen

SM-vinnaren A-Plus Intelligence UF visar vägen: en AI-assistent som förenklar lärarnas vardag. Ett tydligt bevis på att unga inte bara tänker nytt – men kanske också baseras på behov när de ser en skola som behöver nya vägar för att fungera bättre. Är det inte precis så en entreprenör agerar? Ser behov och skapar en lösning, som sedan alla vinner på.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.