För att träffa rätt vid marknadsföringen av din webbshop är det viktigt att du förstår de tilltänkta kundernas behov, vilka de är och vad som lockar dem. Detta är särskilt viktigt på den konkurrensutsatta marknaden inom detaljhandeln. 

– Försäljningen i onlinebutiker förväntas utgöra upp till 40 % av den totala detaljhandeln år 2030 enligt Svensk Handel. Även om en del av denna tillväxt drivs av att fler e-handelssajter skapas, beror det mesta på en förändring i shoppingtrender. Online-shopping har blivit det nya normala och att sälja sina varor online gör det möjligt att nå ut till en betydligt större mängd konsumenter, långt ifrån verksamhetens geografiska plats, säger Herman Borel.

Vill du lyckas bättre än dina konkurrenter? Här är fem tips:

Gör det enkelt 

Välj en plattform som är enkel och användarvänlig. I bästa fall kan webbhotellet som hostar din webbplats hjälpa dig med detta. Välj ett verktyg som är enkelt att använda och börja med enkel design och struktur. Köp ett domännamn, lägg till produkter, olika fraktalternativ osv. I takt med att ditt kundunderlag växer behöver din webbshop kunna skalas upp. Om du vill ha en viss grad av personlig kontakt kan ni erbjuda “Click & Collect”, där kunden beställer online, men hämtar varorna i butik. Det sparar inte bara på fraktkostnaderna, utan ger också kunden flexibiliteten att betala när han/hon hämtar produkterna, vilket gör transaktionen så säker som möjligt. Detta optimerar köpupplevelsen och ökar chanserna för att kunderna ska vilja återkomma.

Bli sökbar och använd “Hybridshopping”

Se hemsidan som ett komplement och inte substitut till din närvaro på sociala medier. Sökningar på Google trigger inte sociala medier i lika hög utsträckning som en hemsida. Sökordsoptimera (SEO) din sida så att du kommer före konkurrenter i sökningar. Se även till att ha betalda annonser och e-postmarknadsföring för att nå ut till din målgrupp. Bra webbhotell förser dig med verktyg för att du enkelt ska kunna navigera i dessa områden.

Det är viktigt att finnas där kunden befinner sig, och oftast är det ett inlägg i sociala medier som lockar kunder till köp. Fler småföretagare bör därför under året omfamna en så kallad omnikanalstrategi, vilket är en kanalöverskridande affärsmodell där fysisk butik, webbshop och sociala medier kopplas samman. Kanaler som Instagram, Facebook eller TikTok blir mer relevanta, framför allt mot en yngre målgrupp. Det viktigaste är att skapa en sömlös shoppingupplevelse för kunden.

Se även: 20 tips hur du ökar trafiken till sajten

Var kontaktbar

En viktig komponent i din strategi är konsumentengagemang. Engagerade kunder köper, marknadsför och visar lojalitet. Om du inte har en solid kundengagemangstrategi för din webbshop kan du missa möjligheter att interagera med kunder och bygga starka relationer.

Se till att ha en proaktiv kundsupport på alla tillgängliga kanaler. Placera gärna kontaktinformationen högst upp på webbplatsen. Se till att närvaron i sociala medier också är en del av din strategi. Detta etablerar ditt varumärke som autentiskt och lättillgängligt i de kanaler som många av dina kunder använder dagligen.

Tänk mobil först

De flesta besökare använder mobilen när de nätshoppar. Välj därför ett hemsideverktyg som ger möjlighet att se webbshopen i mobil vy för att slippa layout-problem och ge kunden den bästa läsupplevelsen.

Missa inte: Så startar du och lyckas med din egen webbshop 2023

Få kunden att känna sig bekväm och säker med sitt val

Var även så personlig som möjligt med vem man kontaktar då tillit främst byggs gentemot personer och inte främst gentemot företag. Vilka är kundernas vanligaste frågor och hur svarar du dem genom texterna på hemsidan? Exempelvis hur de enkelt kan returnera en vara, eller om möjligheten finns att hämta i butik. Se även till att ha kontaktuppgifter samt information om företaget väl synligt i din webbshop, så att kunderna vet var de ska vända sig om de har andra frågor. Ansök om en “Trygg E-handel”-certifiering hos Svensk Handel, som visar potentiella kunder att du är en seriös aktör och att köpet är säkert. 

Om du siktar på en större kundkrets är platsen för datalagring relevant vid hantering av digitala kunduppgifter, i och med att cyberattackerna ökar. Se därför till att ditt webbhotell har sitt datacenter i Europa, som följer dataskyddsförordningen.

Läs vidare: 6 vanliga misstag med webbutiker och hur du undviker dem


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.