Här går jag igenom fem råd som kan komma att påverka utfallet av hur många av dina offerter som verkligen blir till affär.

1. Se till att vara överens om vad kunden vill ha

Att skriva en offert utan att veta vad kunden vill uppnå,är som om en läkare, skriver ut ett recept utan att veta vilka problem patienten har... Du och kunden måste därför vara överens om vart ert samarbete kommer att leda. Skriv ner detta i offerten!

2. Bakgrund

Skriv ner en bakgrundsbeskrivning, för att visa att du förstått hur kundens resa sett ut fram tills nuläget. Det visar också på att du har ett intresse för kunden inte bara att du ser denne som någon med en massa problem.

3. Kundorienterade mål

Vi köper förväntade resultat, se till att detta är nerskrivet i offerten, så att kunden kan läsa sig till det konkreta utfallet. När kunden kan se vad ett köp kan leda till, omvandlas priset från en kostnad till en investering. Vilket kommer minska antalet prisdiskussioner.

4. Visa att du menar allvar

Lägg in en tidsplan i offerten,helst med bilder och pilar, det gör det lättare för kunden att förstå att din offert är igenomtänkt och att beslutsdatumet måste hållas för att ett igenomförande ska vara möjligt. Fördelen med tidslinjer är också att kunden lättare kan visualisera planen än om det enbart är nedskrivet.

5. Håll kontakt med kunden

Gissa så lite som möjligt, och se till att innehållet är baserat på fakta. Genom regelbunden kontakt med kunden, kan du och kunden gemensamt utforma offerten, vilket också kommer att leda till att kunden känner att denne själv varit med att påverkat innehållet.

Läs mer i offertskolan

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.