1. Se till att vara överens om vad kunden vill ha
Att skriva en offert utan att veta vad kunden vill uppnå,är som om en läkare, skriver ut ett recept utan att veta vilka problem patienten har... Du och kunden måste därför vara överens om vart ert samarbete kommer att leda. Skriv ner detta i offerten!
2. Bakgrund
Skriv ner en bakgrundsbeskrivning, för att visa att du förstått hur kundens resa sett ut fram tills nuläget. Det visar också på att du har ett intresse för kunden inte bara att du ser denne som någon med en massa problem.
3. Kundorienterade mål
Vi köper förväntade resultat, se till att detta är nerskrivet i offerten, så att kunden kan läsa sig till det konkreta utfallet. När kunden kan se vad ett köp kan leda till, omvandlas priset från en kostnad till en investering. Vilket kommer minska antalet prisdiskussioner.
4. Visa att du menar allvar
Lägg in en tidsplan i offerten,helst med bilder och pilar, det gör det lättare för kunden att förstå att din offert är igenomtänkt och att beslutsdatumet måste hållas för att ett igenomförande ska vara möjligt. Fördelen med tidslinjer är också att kunden lättare kan visualisera planen än om det enbart är nedskrivet.
5. Håll kontakt med kunden
Gissa så lite som möjligt, och se till att innehållet är baserat på fakta. Genom regelbunden kontakt med kunden, kan du och kunden gemensamt utforma offerten, vilket också kommer att leda till att kunden känner att denne själv varit med att påverkat innehållet.