Coachsamtalet utgår från att du har en professionell relation som innefattar både beröm och kritik till den du coachar. Samtalet bör genomföras i en positiv, framåtriktad anda där möjligheter och inte begångna misstag står i fokus.

Här är 10 TIPS inför coachsamtalet

(ur boken "Konsten att få andra att prestera")

  • Håll fokus på resultatet. 
  • Var coach och ledare försök inte vara terapeut. 
  • Koncentrera dig på beteende, inte personlighet eller attityd i första rummet.
  • Lyft fram bra prestationer, acceptera inte dåliga prestationer och/eller problembeteenden
  • Förebygg oenighet om krav på arbetets utförande. Var framåtriktad!
  • Lova det du kan hålla. Vad är din uppgift? Vad är medarbetarens ansvar? Vad kan du välja bort? Finns det några andra som kan hjälpa till? 
  • Använd den enkla tekniken: Starta – stoppa – fortsätt! Vad bör personen starta med? Sluta med? Eller fortsätta med som hon redan gör bra?
  • Ge akt på dina känslor. Ge inte upp när det blir känslosamt. Coachning kräver mod!
  • Behåll din ledarstil. Ge akt på stressignaler som förändrar ditt eget beteende. 
  • Var tydlig. 
  • Håll samtalet på förnuftets nivå, undvik känslor. Kontrollera ditt beteende när känslor kommer in i samtalet.

Taggar:

1 kommentarer
Anders12
2010-06-29 16:01
Tack för ett bra inlägg.
Har fått coach av min arbetsgivare och det känns kanon faktiskt.
0
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.