Som entreprenör är det inte alltid som människor kommer att applådera dina idéer och det finns alltid mothugg. För att behålla drivkraften i uppförsbacke, oavsett om det handlar om publika påhopp eller andra problem i marknadsföringen, gäller det därför att ha en stark tro på det man gör tror Anders.
- Om du tror på din produkt och hela tiden är saklig i dina argument kommer också fler människor att se det du ser. Det fungerar inte att komma med tomma påståenden utan substans, du måste hela tiden ha belägg för det du säger, berättar han.
”Det handlar om konsumentkraft”
Att informera andra människor om sin produkt räcker dock inte hela vägen för att få en stark grund att stå på när det stormar, utan produkten måste dessutom fungera för många människor.
- Om din produkt är bra och hjälper många människor blir också människor engagerade. När någon yttre faktor då hotar ditt varumärke är fler beredda att agera för att behålla produkten på marknaden – det handlar om konsumentkraft, förklarar Anders.
För att uppnå en stark konsumentkraft kan sociala medier vara en stor hjälp enligt Anders.
- På det sättet kan du enkelt involvera din kundkrets i produkten och visa hur det går till bakom kulisserna. Du får enkelt en direktkontakt med dina kunder och kan på ett smidigt sätt rätta till faktafel och osanningar som sprids av andra, tipsar han.
Det absolut viktigaste är dock att inte tappa modet, få panik och dra till med en vit lögn.
- Sådant visar sig direkt. Tala alltid sanning, avslutar Anders.