Apple toppar återigen listan med ett varumärkesvärde på 574,5 miljarder dollar, en ökning med 11 % jämfört med föregående år. Företaget har varit ledande varje år sedan 2021, förutom 2023 då Amazon tillfälligt tog över förstaplatsen. Detta enligt Brand Finance.

Microsoft klättrade till andra plats med ett imponerande värde på 461,1 miljarder dollar, en ökning på 35 %. Google hamnade på tredje plats med ett värde på 413,0 miljarder dollar, en ökning på 24 %.

Amazon och Walmart rundade av topp fem. Walmart visade den starkaste ökningen i värde, med 42 % till 137,2 miljarder dollar.

Nvidia gjorde sin debut i topp 10, med en imponerande 98 % ökning i varumärkesvärde på grund av framgångar inom AI-teknik. TikTok/Douyin och andra kinesiska varumärken som Pinduoduo och BYD fortsatte också att växa kraftigt, vilket återspeglar Kinas fokus på kvalitetsbyggande och innovation.

Topp 5 varumärken 2025:

  1. Apple: $574,5 miljarder (+11 %)
  2. Microsoft: $461,1 miljarder (+35 %)
  3. Google: $413,0 miljarder (+24 %)
  4. Amazon: $356,4 miljarder (+15 %)
  5. Walmart: $137,2 miljarder (+42 %)

Snabbast tillväxt

Brand Finance analyserade även vilka varumärken som har vuxit mest sedan 2020.

  1. TikTok/Douyin: varumärkesvärde på 105,8 miljarder USD, upp från 59,0 miljarder USD (2022) 
  2. DraftKings: varumärkesvärde på 5,1 miljarder USD, upp från 18 miljoner USD (2020) 
  3. Fanduel: varumärkesvärde på 7,0 miljarder USD, upp från 56 miljoner USD (2020) 
  4. NVIDIA: varumärkesvärde på 87,9 miljarder USD, upp från 4,7 miljarder USD (2020) 
  5. AMD: varumärkesvärde på 11,0 miljarder USD, upp från 1,4 miljarder USD (2020) 
  6. Pinduoduo: varumärkesvärde på 13,0 miljarder USD, upp från 2,5 miljarder USD (2020) 
  7. BYD: varumärkesvärde på 14,0 miljarder USD, upp från 3,1 miljarder USD (2020) 
  8. Apple: varumärkesvärde på 574,5 miljarder USD, upp från 140,5 miljarder USD (2020) 
  9. TSMC: varumärkesvärde på 34,2 miljarder USD, upp från 8,6 miljarder USD (2020) 
  10. Microsoft: varumärkesvärde på 461,1 miljarder USD, upp från 117,1 miljarder USD (2020) 
  11. Lilly: varumärkesvärde på 8,0 miljarder USD, upp från 2,1 miljarder USD (2020) 

Se även: Världens tio största företag


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.