- Bästa sättet är att inte tänka som en klassisk säljare utan bygga relationer. Skapa information om din verksamhet och dina produkter/tjänster – gärna med bilder. ”Goda relationer leder till bra affärer” säger Nina.
Ett bra tips enligt henne är att undersöka hur andra gör och sedan anpassa efter de egna förutsättningarna. Man lär sig mer och mer efterhand men man når ofta långt genom att man är positiv, tydlig och närvarande.
Det verkar ju kunna bli ganska omfattande tidsmässigt, är det värt det?
- Tid är ju också pengar. Varje företag måste bestämma sin egen ambitionsnivå. ”Vad är kostnaden för att inte vara med?” Ökat tryck på kundtjänst, mindre relationer och dialoger med målgruppen är några exempel fortsätter Nina.
Vad förväntar sig personer av ett företag på Facebook?
- Kunderna är förväntar sig mer och mer av företag på Facebook och sociala medier överhuvudtaget. Var tydlig med din närvaro och öppettider och undvik att säja för hårt utan lägg istället fokus på att bygga bra relationer med dina kunder.
Sedan är det inte bara Facebook som gäller utan det finns ett antal andra sociala nätverk också. Alla fungerar lite olika och fyller olika behov. Facebook kan dock vara en bra start för att sedan upptäcka vad man vill göra, var och hur menar hon.
Men om man har en hemsida – hur tänker man då?
- Se hemsidan som din affär och sociala medier som interaktiv marknadsföring för att locka kunder för att ni verkar vara ett så trevligt och omtänksamt företag. Man kan även koppla ihop hemsidan med sociala medier både tekniskt och funktionellt och öka interaktionen avslutar Nina Jansdotter.
Några tips från Nina Jansdotter
- Sätt upp ambitionsnivå och målsättning med din närvaro.
- Skapa en gillasida för företaget . Det är viktigt att skapa en sida och inte en personlig profil som en del företag gör och därmed riskerar att bli avstängda.
- Gör sidan intressant och sätt igång att nätverka. Annonsera till din målgrupp, gör inlägg, hitta företag/grupper att gilla och göra inlägg samt kommentarer hos, det vill säga skapa relationer.
- Det är viktigt att vara närvarande då man annars riskerar att missa att svara eller missar en kontakt och tappar goodwill istället för att skapa det.
- Lär dig mer. Det finns många intressanta personer, företag och grupper att följa på Facebook, böcker att läsa m.m.
99% av sidorna är bara "me too" sidor eller trams. Helt ointressanta.
www.facebook.se och www.twitter.se eller är det www.twitter.com
Handlar inte allt om hur man presenterar sig och sitt varumärke på Facebook? Man måste inte ge en personlig touch kring sina produkter om man är STOR, utan istället hålla i tävlingar och sådant som gör att man lär känna sina kunder. Allt borde fungera på Facebook, till och med Dior. Se mer...
Försöker man upphålla en exklusiv känsla kring sitt varumärke kan en närvaro på facebook faktist motverka det.
Men för 90% av dem företagen som finns så är facebook ett viktigt moment i marknadsföringen.
Se mer...