Vad är målet med ditt nyhetsbrev? Är det bara en försäljningskanal? Eller borde du även utbilda kunderna? Eller ska nyhetsbrevet göra något annat? Hur skapar du ett nyhetsbrev som över tiden ger dig mer pengar, respekt och frihet att göra vad du vill?
Det här kan ett nyhetsbrev göra för dig
Stopp – nu är vi på fel spår. Ett nyhetsbrev ska inte handla om oss. Det ska handla om kunden. Och det ska handla om vad kunden får. Vill du att kunden ska läsa dina nyhetsbrev? Till och med längta efter dem? Bra – här är tre saker som du ska tänka på:
- Kunskap
- Försäljning
- Varumärke
Gör kunden smartare och sälj mer
När du utbildar kunden om dina produkter, hur de fungerar och så vidare så gör du två andra saker samtidigt. Du bygger förtroende och trovärdighet. Utan dessa två herrar kommer du inte att sälja någonting alls. Det här fungerar självklart när du säljer tjänster också. Fast då skriver du naturligtvis om din expertis och om varför din metod är överlägsen alla andra (skryt inte för mycket dock, det är avtändande, ungefär som att visa ditt kontoutdrag på första dejten).
Dina läsare kommer antingen att tro på vad du säger eller inte. Det finns alltid ett litet glapp mellan trovärdighet och förtroende. Men detta glapp börjar försvinna när du har visat att du är värd att lita på. Ge därför mycket information, både på din webbsajt och i ditt nyhetsbrev. Var generös med dina idéer och förklaringar av hur dina produkter funkar. Ju mer detaljerad information du ger desto snabbare tar du dig från främling till vän. Och det är precis vad du vill. Du vill skapa en god relation till dina kunder. Kom ihåg det.
Skäms inte för att sälja
Dina läsare vet att du driver ett företag och att du måste tjäna pengar. Det är inget konstigt så var inte rädd för att sälja. Men gör det på ett schysst sätt. Vissa gånger kanske du inte säljer utan bara ger bra tips. En annan kanske du enbart har ett bra erbjudande (tidsbegränsat förstås). Eller så kan du både ge bra tips och sälja samtidigt.
Hur du väljer att göra beror även på hur ofta du skickar ut nyhetsbrevet (det kan du läsa om längre ner i artikeln). Om du använder nyhetsbrevet enbart till att ge bra erbjudanden, som till exempel netonnet.se, så berätta det innan du får personen att anmäla sig till nyhetsbrevet. Många blir riktigt sura om du lovar att de ska få bra tips och information och sedan enbart försöker kränga dina produkter och tjänster. Men, kom alltid ihåg: Syftet med ditt nyhetsbrev är att tjäna pengar.
Ditt varumärke byggs vare sig du vill eller inte
När du skickar ut ett nyhetsbrev så avslöjar du mer om dig själv än du kanske räknar med. Folk baserar sina åsikter om dig beroende på hur du skriver. Tänk därför på att du även behöver vara underhållande och inte bara lära kunder saker om dina produkter och tjänster. Var dig själv. Det är enklast. Folk vill hellre köpa av en person än av ett företag. Tänk på det.
Om du är ansvarig för nyhetsbrevet för ett mellanstort eller stort företag så ska tonen naturligtvis vara likadan i alla marknadsföringskanaler så bli inte överdrivet personlig i nyhetsbrevet om företaget inte är det i all annan marknadsföring. Om ditt företag enbart använder nyhetsbrevet för att ge erbjudanden så behöver du inte vara särskilt personlig. Kunden har anmält sig för att de vill ha erbjudanden och inget annat.
En sak till …
Har du varit kär någon gång? Så där upp över öronen förälskad? Då kommer du också ihåg att det var svårt att sluta tänka på personen som du ville bli ihop med. Och det är åt det hållet som du vill att dina kunder ska tänka om dig. Nej, inte att de är förälskade i dig men att du och ditt företag finns i deras sinnen när de funderar på sina problem som du kan lösa, eller när de ska köpa något som du kan tillhandahålla.
Därför är det viktigt att du skickar ut ditt nyhetsbrev regelbundet. Jag gjorde misstaget att inte skicka ett enda nyhetsbrev på över sex månader en gång. Vad tror du hände? Över hälften av alla på min lista öppnade inte nyhetsbrevet och det är inte så bra. Hur ofta ska du skicka då? Minimum är en gång i månaden. Men om du är smart låter du dina läsare och din försäljning avgöra genom att testa. Börja med en gång varannan vecka och sedan en gång i veckan. Om inte för många säger upp prenumerationen så prova ännu oftare. Och håll koll på försäljningen. Den kommer antagligen att öka ju oftare du kommunicerar med dina läsare.