1. Högaktuella ämnen
Självklart ska du hålla dig till ditt eget ämne, men genom att använda typiska tredord trendord, så som "närproducerat", "sociala medier" eller "5:2-dieten" så kan du få en större genomslagskraft. Folk vill läsa det andra läser om och genom att behandla aktuella ämnen så ökar chansen att din artikel ska få stor spridning.
2. Tidningsord
Du vet hur löpsedlar fungerar - det finns typiska tidningsord som alltid återkommer. De är ofta årstidsbundna ("höst"), berör ämnen som sex, dieter, väder och pengar. Använd dem tillsammans med trendorden så känns artikeln högaktuell.
3. Topplistor
Medier älskar topplistor. Det kan vara dina fem bästa hälsotips, sju sätt att göra bättre bankaffärer, tio sätt att städa snabbare… Fundera över vad du har i din verksamhet som kan hjälpa andra. Lägg till en siffra på allting, till exempel tre, fem, sju eller tio. Om du har svårt att komma på ämne så fråga personer i din målgrupp (kunder, medarbetare med mera) om vad de vill veta mer om eller är nyfikna på.
4. Undersökningar
Tidningar gillar procenttecknet! Gör egna undersökningar eller kontakta högskolor - det är inte ovanligt att studenter behöver praktik i att göra just undersökningar. Ett annat alternativ är att använda någon annans statistik. Kolla till exempel Statistiska Centralbyrån, undersökningarna behöver nämligen inte ens var din egna, så länge du uppger källan. Vad undersökningen gäller är inte heller alltid jätteviktigt, utan välj ett ämne som du själv är intresserad av eller som berör din bransch. Om du själv är intresserad av ett visst ämne är sannolikheten större att fler kan vara intresserade, inklusive journalister.
5. Håll koll på temadagar
Genom att knyta an till en särskild dag, som till exempel Alla Hjärtans dag (14 februari) blir din artikel ännu mer aktuell. Tidningar är benägna att skriva om vissa ämnen som rör just den aktuella dagen. På sidan temadagar.se kan du hitta årets temadagar och se någon dag berör ditt ämne eller bransch. Odlar du tulpaner så kan det vara värt att skriva något inför Tulpanens dag (ta bort mellanrummet) (15 januari). Jobbar du på IOGT-NTO kan det vara lämpligt att informera om hur många som årligen dör i trafiken på grund av rattfylleri på Trafikoffrens dag (16 november).