Starta kollen här:
- Ger du besökaren ett starkt skäl inom fem sekunder eller mindre till att stanna kvar och läsa vidare?
- Dominerar ditt viktigaste budskap snarare än logotypen, företagsnamnet, designen eller andra saker som inte säljer?
- Går du rakt på sak i stället för att exempelvis låta besökaren vänta på/klicka sig vidare från introduktionssidor?
- Är det enkelt att snabbt utvärdera din webbplats och vad den erbjuder för besökaren?
- Har du en rubrik på första sidan, överhuvudtaget?
- Är rubriken uppseendeväckande nog för att få besökaren att stanna upp?
- Undviker du att rubriken uppfattas som en direkt säljpitch?
- Innehåller rubriken ett starkt löfte eller en träffande beskrivning av besökarens problem och/eller vädjar den till känslor?
- Går det med rubrikens hjälp att förstå vad man kan vänta sig av din webbplats?
- Har du en text på första sidan, överhuvudtaget?
- Ger inledningen av förstasidestexten en anledning att läsa vidare i texten?
- Ställer inledningen en drivande fråga som bryter mönstret, fäster den uppmärksamhet och/eller pekar den mot resultatet eller fördelen med produkten eller tjänsten?
- Presenterar du det viktigaste, det vill säga slutsatsen eller ditt starkaste argument, redan i inledningen?
- Leder förstasidestexten in besökaren på den tänkta säljvägen?
- Ger första sidans text, eller något i anslutning till den, en konkret uppmaning att gå vidare?
Om din sajt får 15 rätt, då läser du nog inte ens denna artikel för då har du fullt upp med att leverera allt det dina kunder beställer. Om du får färre rätt än 15, släpp allt du har och ta tag i förbättringen av hemsidan före du gör något annat. Säljer inte företagets webbplats är allt annat du tänkt jobba med i morgon helt onödigt.
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.
Du har lagt ner åtskilliga timmar och mängder med pengar på att bygga en grym webbplats för ditt företag. Du känner dig nöjd. Bra. Men är du verkligen helt säker på att sajten är så perfekt den kan vara?