När dessutom Simon blir misshandlad och Melvin måste ta hand om hunden blir han tvungen att ta itu med sitt liv. Och i en av scenerna i filmen stormar ”Melvin” ut ifrån terapeutens rum och fräser till alla i väntrummet,
”Tänk om det inte blir bättre än så här?”
Och det är lite så som många tänker när det gäller sina företag eller sin marknadsföring.
Till exempel:
”Tänk om ingen kommer till vår nya affär”, ”Tänk om ingen gillar vår nya produkt”, ”Tänk om vi inte säljer någonting idag”, ”Tänk om resultatet på mitt säljbrev blir dåligt” och så vidare.
Den här typen av frågor är inte de mest produktiva. Och om du ställer dem riskerar du att inte få speciellt mycket gjort.
Men … du kan ställa en helt annan typ av ”Tänk om …” frågor.
Vi kan kalla dem ”proaktiva tänk om frågor”. Här är några du kan prova:
Tänk om vi hade den bästa kundservicen i branschen? Hur skulle det gå till? Vad skulle hända med vårt företag då?
Tänk om vi hittade ett sätt att sänka kostnaderna med 50 % eller mer, snabba på produktionen med 100 % och förbättra kvaliteten med 100 %. Vilken skillnad skulle det göra för våra kunder?
Tänk om vi inte bara löste våra kunders huvudproblem, utan även löste fler andra problem samtidigt? På vilket sätt kan vi förändra vår produkt eller tjänst så att det skulle kunna hända? Vad skulle hända med kundlojaliteten? Vilken effekt skulle det ha på merförsäljningen?
Tänk om vi var tvungna att börja om från början i morgon? Vad skulle vara det första vi gjorde? Varför skulle det vara det första vi gjorde?
Tänk om vi inte hade några begränsningar eller om det inte fanns någon som helst risk att vi skulle misslyckas; vad skulle vi göra då för att ta oss till toppen i vår bransch? Varför gör vi inte redan det? Tänk om vi gjorde det …?
Du förstår vart jag vill komma, eller hur? Du kan säkert komma på fler frågor på egen hand. Tänk om du skulle prova det idag?
Lycka till!