Detta fick stor uppmärksamhet efter att en hantverkare i Eslöv fick indraget körkort, utan att ha kört onykter, som dessutom var beroende av sitt körkort i jobbet. 10 öl i veckan kan räcka för att mista körkortet.
Malmöläkaren Tor Stålhammar, som inledde debatten i Läkartidningen, är särskilt kritisk till hur Transportstyrelsens överläkare Witold Pisarek tolkar forskningen som proverna baseras på.
– Det blir allt mer uppenbart att svenska myndigheter behöver granskas. Det är inte acceptabelt att myndigheter genomför åtgärder utan lagligt stöd, vilket resulterar i övergrepp mot oskyldiga människor, säger Stålhammar till Skånska Dagbladet.
Han anser att Transportstyrelsen agerat utan lagligt stöd och underkänner Pisareks vetenskapliga referenser.
– Sammanfattningsvis ter sig Witold Pisarek sakna nödvändig förståelse för forskningsmetodik, och Transportstyrelsen har inte följt Socialstyrelsens rekommendationer eller körkortslagen, säger Stålhammar.
"Bygger på bristfälliga studier"
När Skånskan granskade fallen fann man att många PEth-tester utförts i hemlighet, ibland i samband med att personer sökt vård för helt andra åkommor. Ofta har diagnosen alkoholmissbruk ställts enbart utifrån två blodprov, utan vidare utredning.
Transportstyrelsens överläkare hänvisar till tre studier för att motivera bedömningarna, men Tor Stålhammar ifrågasätter deras relevans:
– Studierna bygger till stor del på vad deltagarna själva uppgett att de druckit, snarare än på vad de faktiskt konsumerat. Dessutom är urvalen små och inte representativa för Sveriges befolkning, menar han.
Stålhammar lyfter även att PEth-värden varierar stort mellan individer, och att faktorer som kroniska sjukdomar påverkar resultatet. Han påpekar att även forskare som varit delaktiga i Transportstyrelsens riktlinjer varnar för att använda PEth-värden som enda underlag för diagnos.
– Myndigheten har inte utfört sitt uppdrag enligt lagen, utan har istället agerat utanför dess ramar, säger han.
Vägrar intervju
Trots upprepade försök från Skånskan har Witold Pisarek inte velat ställa upp på intervju. Istället har han lämnat skriftliga svar och hänvisat till dokument på Transportstyrelsens hemsida. Men enligt granskningen innehåller svaren inga studier som uppfyller kravet på praktisk testning med hänsyn till biologiska skillnader – något som Stålhammar ser som en allvarlig brist.
– Det är uppenbart att Transportstyrelsen inte följer körkortslagen, varken vad gäller diagnoser eller utredningar kring alkoholbruk, konstaterar Stålhammar.