Vanliga vägar till en landningssida
Det finns många sätt att leda kunderna till din landningssida, säger Thomas. Det allra bästa är att få en bloggare, journalist eller annan skribent att länka till din landningssida i sin artikel eller blogg. Men då krävs förstås att skribenten ifråga tycker att din produkt eller tjänst tillför den aktuella läsarkretsen tillräckligt mycket. Om du till exempel säljer ett hundfoder som rekommenderas av veterinärer kanske en bloggare som skriver om ovanliga hundraser kan tänka sig att länka till din sida.
Ett annat sätt är sökordsannonsering. Du väljer då vilket sökord som ska vara kopplat till vilken landningssida. CPM-köp, eller så kallad bannerannonsering, är en annan variant som styr kunderna dit du vill ha dem, fortsätter Thomas.
Se exempel på sidor som konverterar bra
Antalet besökare är tämligen ointressant, säger Thomas Jönsson, det är köpsugna kunder som är ute efter just dina produkter du vill åt. Säljer du dyra cyklar vill du inte ha besökare som är ute efter en cykelreparatör. Men om han eller hon kommer via en sajt med jämförelser av cykelmärken är det troligen en potentiell kund som hamnar hos dig.
– Landningssidan måste vara en logisk följd av annonsen och hålla precis det annonsen lovar. Upplever besökaren något annat finns nästa leverantör bara ett sök och ett klick bort. Just detta är kanske den största skillnaden mellan internet och verkliga butiker - internetbesökarens tålamod är så gott som obefintligt.
Tips för effektivare landningssida
Lägg ner tid och energi på att definiera källor och söktermer som får fullträffar på din kund. Det lönar sig. Inte bara har du större chans till avslut utan du har också stor kunskap om vilka ytterligare produkter eller tjänster som besökaren är intresserad av, avslutar Thomas Jönsson.