- Många har föreställningen att det handlar om att golva kunden med argument, förklarar Per, men kunden ska uppleva produkten som något friktionslöst. IKEA jobbar till exempel med exponering, man tänker ju inte på att man måste gå förbi alla varor innan man kommer ut ur butiken. Och medan Nokia jobbade på att förbättra på funktionerna med knapptelefonen, hoppade iPhone ett steg till något som andra inte hade - en funktionalitet som var en "delight".
När Per själv gav sin in i branschen direkt efter gymnasiet för många år sedan fick han en hyfsat kort utbildning inför rollen som telefonförsäljare: en hel kvart. Först senare fick han tipset att se försäljning som ett riktigt yrke och därmed läsa så många böcker i ämnet som möjligt.
- Läkare läser ju böcker, får vi hoppas, jämför Per.
Målet med showen är att folk ska veta vad det är för något, rekommendera eventet till varandra - och lämna det med garden nere och närvaron på topp.
- Be where your feet are, menar Per Lange, som lever som han lär.
- Varje dag känns som en upplevelse!
Reporter: Jana Hilding
Jana Hilding är frilansjournalist – och snart blivande kemist, fysiker och statsvetare. Hon undervisar i bioteknik, driver det egna klädmärket ”Oj!” och dokumenterar sin händelserika vardag på bloggen.