Facebook och andra sociala medier bör ses som ett verktyg, ett komplement för att driva intresse och trafik till den mer innehållsrika websiten, menar Robert (Bobby) Sommerstein från S.A.M – Sales and Management, som har jobbat som säljchef, rådgivare, coach och mentor internationellt i många år och är van vid att bedriva både försäljning och kundvård via nätet.

- På Facebook kan man relativt snabbt bygga upp ett intresse och skaffa leads, många "köper" ju mängder med gillatryckningar, men de ska ju helst vara i rätt målgrupper vilket så inte alltid är fallet. För att ha störst nytta av de leads man skaffar där så behöver man ju kunna konvertera gilla-leadsen till affärer vilket man kan göra på en bra och anpassad website, menar han.

Det är sedan lättast att bearbeta leadsen genom sin website och/eller webbshop när man har fått kunderna dit. En website bör ju innehålla väldigt mycket mer information och möjligheter att köpa företagets produkter, eller tjänster, än vad sociala medier innehåller.

Vilken nytta kan ett företag ha av att ha en riktigt bra website?

- Den största nyttan man kan ha är ju om det ger affärer direkt eller indirekt och det är väl få framgångsrika affärsmän som tackar nej till affärer och det måste ju vara huvudsyftet med att ett företag har en website.

Nyttan med en website kan alltså enligt Robert vara följande:

  • Ta hand om befintliga kunders behov.
  • Locka till sig nya kunder.
  • Ökade affärsmöjligheter.
  • Ökad lönsamhet med hjälp av låg marknadsföringskostnad som en hemsida är.

Vanliga misstag

Det vanligaste misstaget många företag gör enligt honom är att man tror att det bara räcker att man skaffar en website som ser snygg ut.

- Men det man bör tänka på, om man inte är en lokal butik som vill nå byns kunder, är att man måste bygga siten utifrån SEO (sökmotoroptimering). Det vill säga att följa vissa regler för att den bästa vän man kan ha, Google, ska visa hemsidan vid sökningar, säger han med eftertryck.

De som känner till ditt företag har ju inga problem att hitta dig eftersom de förhoppningsvis redan är dina kunder.

- Om du däremot vill nå den gigantiska grupp som inte är dina kunder så behöver din website en hel del hjälp tipsar Robert.

Hur kommer websiter se ut i framtiden?

- När man bygger websiter nu så behöver man tänka lite annorlunda än man behövde bara för några år sedan. Nu ska ju en website inte bara fungera på en stationär dator. Den ska ju fungera på allt som är bärbart också som laptoppar, paddar av olika sorter och format och naturligtvis mobiler. Hur det kommer att bli i framtiden är omöjligt att svara på.

Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt så man får fokusera på nuläget och vara beredd att uppdatera sina kunskaper och därmed också sin website med jämna mellanrum.

En bra hemsida kännetecknas enligt Robert Sommerstein av följande:

  • Den ska vara så ren och enkel att förstå som möjligt.
  • Den bör byggas för läsbarhet av Google i första hand, d.v.s. att sökord och text håller ihop, att det finns rubriker och underrubriker och så vidare.
  • Den skall vara lugn och harmonisk.
  • Den skall ha enhetligt utseende i typsnitt och dylikt.
  • Den skall ha en startsida som lockar till fördjupning.
  • Den skall ha undersidor med bra detaljerad information för den som vill veta mer.
  • Den skall ha ett tydligt budskap.
  • Den skall ha bra bilder.
  • Den skall vara tidsenlig, det vill säga en hemsida som gjordes för 5 år sedan bör man inte bara låta ligga utan den bör då och då uppdateras med modernt utseende och funktioner.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
7 kommentarer
Joel
2013-01-24 02:44
Mycket bra skrivet! Vi hjälper gärna företag att följa dina råd och bygga en SEO vänlig responsiv webbplats. Bevace webbyrå
Niclas
2013-01-15 18:39
Bra tips! Saknar dock att en webbplats har ett kommersiellt syfte också. Se till att din webbplats fångar in besökarna med nedladdningsbart materiel. Då får du adressunderlag som du kan bearbeta.
Jesper
2013-01-15 09:16
Jag skulle vilja lägga till ännu en punkt som är viktig för de flesta företagare men som väldigt många "glömmer". Hemsidan ska fånga in leads på ett aktivt och enkelt sätt. Jag arbetar själv som konsult för internetföretag och det här är en av de delar som brukar göra absolut störst skillnad för en internetverksamhet. Att fånga upp leads och sedan följa upp det på rätt sätt. Är mycket förvånad att fler inte använder sig av de tekniker som finns.
/Jesper Lindén
Se mer...
Fredrik Vrang
2013-01-14 09:22
Tänkvärt! Vill bara tipsa lite om ordval: EN site/web site skrivs på svenska webbplats, webbsajt eller bara sajt. Eler varför inte – hemsida! Hemsida är egentligen inte alls synonymt med sajt, och det kan låta lite "ute", men det är faktiskt ett begrepp som förhållandevis många begriper. Se mer...
Christoffer Tyrefors
2013-01-11 15:40
Ett annat (kanske lite märkligt) tips är att inte göra en sida som kräver mycket underhåll. Ofta ser man sidor med nyhetsavdelningar där senaste nyheten var för något år sedan, eller en helt utdaterad kalender. Det förstör förstås mycket mer än vad det hjälper.
PalleLi
2013-01-10 21:13
Bra artikel med nyttiga tips att ta till sig.

Tack!
Johannes
2013-01-09 13:15
Att använda Facebook som ett komplement till sin webbplats har vi märkt fungerar riktigt bra. Jag håller helt klart med om att det inte enbart räcker med en facebooksida, en webbplats är för det mesta ett måste. Detta gäller i stort sätt alla webbplatser. Kampanjsida till webbapp.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.