Pirate Metrics modellen
En av modellerna som används i boken är “Pirate Metrics”, en term som myntades av riskkapitalisten David McClure. Det är fem områden som man behöver titta på för att bygga ett framgångsrikt företag på nätet. Acquaisition, Activation, Retention, Revenue och Referral. Har du bl.a. sett Pirate of The Caribbiens, så förstår du varför modellen kallas Pirate Metrics, då förkortningen blir AARRR.
Det finns egentligen ingen rätt ordning på områdena i den här modellen. Utan den fungerar mer som ett ramverk för hur man ska tänka för tillväxten av sitt företag på nätet.
Acquisition - En sajt behöver få in trafik och få uppmärksamhet.
Exempel på nyckeltal är att se på organisk sök, betalda sökord, kostnad för förvärv.
Activation - Trafiken till en sajt behöver kunna omvandlas.
Exempel på nyckeltal kan vara hur många som prenumererar på ett nyhetsbrev eller köpt en produkt av besökarna som kom till sajten.
Retention - Återkommande besökare
Exempel på nyckeltal: Hur ofta återkommer en besökare varje månad, hur länge befinner sig besökaren på sidan.
Intäkter - Beroende på företagsmodell så behöver vi få ett avslut.
Exempel på nyckeltal: Hur ser konverteringen ut, hur länge är kunden trogen, storleken på kundvagnen, klick-ratio per besök.
Referera - Hur sprids budskapet om din produkt/tjänst
Exempel på nyckeltal: Antal inbjudningar som kunden skickade, mäta den virala koefficienten.
Anledningen till att man ska fokusera på nyckeltal är att man ska kunna fokusera på vad som gör ett företag framgångsrikt. Enligt boken är det många nya företag som startar på känsla och som jagar det allra senaste som blänker. Men allt är inte guld som glimmar som det gamla ordspråket säger.
Visserligen går det med lite tur att lyckas på magkänsla. Men utan fokus så är risken ganska stor att man jobbar i blindo och lägger ner energi på sådant som inte ger något. Om det finns en hemlighet i att lyckas med ett nytt projekt eller ett företag, så är det att fokusera.
Fokusera på nyckeltalen du har lagt upp. Hur kan du förbättra siffrorna? Vad kan göras bättre? Om du känner dig nöjd med resultaten är det dags att titta på nya nyckeltal för att växa.