Narasimhan, som i decennier arbetat med strategiska råd snarare än operativt ansvar, försökte omvandla Starbucks till ett mer digitalt och effektivt bolag. Bland annat genom en massiv satsning på mobilbeställningar.

Resultatet blev istället driftkaos på kaféer, stressade baristor och en serviceupplevelse långt från den avslappnade miljö som en gång gjorde Starbucks ikoniskt.

”En god idé – men usel genomföring,” sammanfattade Forbes i en analys efter att bolaget redovisat två raka kvartal med fallande försäljning.

Nu tar Brian Niccol över – den tidigare Chipotle-chefen som byggde upp värdet på sin förra arbetsplats från 7 till 70 miljarder dollar. Bara beskedet om hans rekrytering fick Starbucks-aktien att stiga 24 procent på en dag.

Konsulter ger råd - och bör ibland hålla sig till det.


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.