Några tankar som dyker upp kan vara:
Vi ser till att den smakar illa
Att det är tomt i hyllan
Att priset är högt
Att förpackningen är ful
Att det är svårt att plocka osten ur hyllan
När vi har identifierat ”the worst case scenario” kan vi arbeta med att hitta motsatsen och förbättra den.
Gällande smaken kan vi förbättra den lite i taget och lägga till ingredienser som gör den godare? kanske köra en lördagsspecial med whiskeysmak för farsan. Förpackingen? Vi kanske kan göra den häftigare och genomskinlig så att man nästan känner hur fräsch osten är. Åtkommligheten? Vi kanske kan göra så att osten nästan hoppar in i handen på köparen. Dessa förbättringar kan låta självklara i efterhand, men hade inte dykt upp lika lätt med vanlig brainstorm. Därför använder vi inversen.
Problemet mitt framför ögonen – Anekdot är från en stor chipstillverkare
En gång var vi på uppdrag hos en stor svensk chipstillverkare där vi använde inversen. Problemet var att produktiviteten var låg och chefen misstänkte att någon saboterade maskinerna på något sätt. Vi träffade chefen och började prata om kreativa verktyg. Det visade sig att han kände till hur man brainstormar. Vi började prata om andra typer av idégenereringsmetoder och nämnde inversen.
Vi föreslog att testa den på provfrågan: hur vi kan göra huvudentrén så motbjudande som möjligt? Hans idéer var: vi kan se till att dörren är låst. Det ska inte finnas någon information uppsatt alls. Det ska vara mörkt, kallt och fuktigt. Det ska inte finnas någon människa som tar emot en. Väldigt ovälkomnande.
Då var det dags att besöka huvudentrén för att inspektera . Tror ni inte att vi möts av precis den skräckbild vi precis målat upp!? Och chefen för anläggningen tappade självklart hakan trots att det hade funnits framför ögonen på honom i flera år.