- Utan en balans på statusuppdateringar och delningar kan det till slut uppfattas som spam av målgruppen, varnar hon.
När delningarna och uppdateringarna når den graden blir resultatet att trovärdigheten för företaget sjunker tror Helene. Budskapen når då inte längre fram och företaget kan tappa följare och kunder.
- Försök därför hålla koll på din statistik. Om ingen gillar, delar eller kommenterar det du lägger upp kan det vara dags att se över din strategi eller be någon insatt om råd, tipsar hon.
Att hitta balansen
För att undvika att hamna i marknadsavföringsfällan på sociala medier är det viktigt att ha en tanke bakom allting som delas eller läggs upp menar Helene vidare. På det viset kommer uppdateringarna på ett naturligt vis hållas nere till en balanserad nivå.
- Ett råd jag brukar ge är att bara dela det som du verkligen gillar och som på riktigt tilltalar dig. Delar du allt du ser utan syfte försvinner budskapet och dina egna uppdateringar riskerar att inte synas i nyhetsflödet, förklarar hon.
Något annat som Helene framhåller vikten av är att de egna uppdateringarna dessutom måste erbjuda något för målgruppen, men också att de tillsammans ska skapa en väl fungerande helhet.
- Din marknadsföring måste ha kvalité för att människor ska bli intresserade, fortsätter hon.
För att uppnå denna helhet föreslår Helene att bilderna och texterna som läggs upp hör ihop, utan flummiga formuleringar som förvirrar.
- Låt bilderna och texterna samverka för en konkret förståelse. Bra marknadsföring handlar om att ditt budskap framgår tydligt, oavsett kanal. Ha en tydlig avsikt och en väl utarbetad strategi. Marknadsföring handlar om kvalité, medan marknadsavföring snarare handlar om en överdriven kvantitet, sammanfattar hon.