Joakim och jag var med i samma affärsnätverk och hade möte för att bli mer bekanta med varandra och med vad våra verksamheter gjorde.

Han arbetade i logistikbranschen i Helsingborg och var en glad och social person. "En typisk säljare" skulle någon kanske säga.
Uppenbarligen var han bra på relationer och på att skapa affärer, både åt sig själv och åt oss andra.

Men han avskydde digitala möten. Uppenbarligen.

Några veckor senare berättade han för nätverksteamet att han sökte efter en ny säljare för Sydsverige och gärna tog emot tips.

Efteråt, på tu man hand, återkopplade han till vårt samtal några veckor tidigare:

"Vet du vad? Jag har insett att nu när jag söker säljare för Sydsverige kan jag ju söka i HELA Sydsverige. Inte bara nära Helsingborg som jag gjort tidigare. Med hjälp av digitala möten kan säljaren ju bearbeta hela distriktet utan att det behöver vara så petigt var hen bor!"

Se där!

Även om man inte själv gillar digitala möten, kanske inte heller att jobba hemifrån eller flexibelt, kan man se möjligheterna som öppnas genom att andra kan göra det!

Just det Joakim var inne på är en av de stora fördelarna jag ser med digitala möten. Men som vi sällan formulerar tillräckligt tydligt:

Digitala möten gör omöjliga möten möjliga
  • Säljare kan bearbeta kunder mycket längre bort än vanligt. Större eller annorlunda definierade distrikt.
  • Vi kan mötas med människor på samma dag som vore omöjligt om vi skulle mötas på plats. Stockholm, Simrishamn, Sveg och Sao Paolo PÅ SAMMA DAG.
  • Vi kan engagera de riktiga experterna, inte bara de mer närbelägna bleka kopiorna
  • Vi kan rekrytera mer obundet av geografiska begränsningar, från en mycket större pool av talanger
Har du liknande erfarenheter? Av att geografins minskade betydelse har öppnat för nya möjligheter?



Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.