En blogg är det vanligaste sociala mediet för ett företag. Skälen till att skapa en företagsblogg är många. Rätt använd kan en blogg bli en succé för att kommunicera och engagera befintliga och presumtiva kunder. Det gäller både stora och små företag.

För de små företagen kanske bloggen känns extra viktig, då den inte kostar några pengar i egentlig mening att skapa och underhålla. Det som krävs är tid. Men även för det större företaget är företagsbloggen ett bra och viktigt instrument för trovärdighet och ju större företaget är, desto viktigare blir bloggen som ett verktyg för kunder att få kontakt med företaget eller för att se om något nytt har hänt.

En aktiv blogg är god kommunikation

Kommunikationen med en blogg är verklig kommunikation och bygger på ett helt annat mönster än sedvanligt PR- och kommunikationsarbete. Rätt upplagt är bloggen en effektiv kontaktbas för företaget ute på webben och en plats där kunder, företag och andra som är intresserade av verksamhetsområdet möts. Det har blivit allt vanligare att journalister tar del av bloggarna och uppdaterar sig genom dessa. Med lite tur ger en aktiv blogg några spaltmillimeter redaktionell text, dessutom.

Kraften i en blogg för en småföretagare

Ett effektivt sätt att marknadsföra sitt företag är med hjälp av internetmarknadsföring. Allt fler söker efter produkter och tjänster på internet. Det är ingen nyhet! Fördelen med att marknadsföra sig genom en företagsblogg är så klart den låga kostnaden men framför allt att bra texter med ämnen som tar upp det du jobbar med kommer att hittas av Google, vilket gör att många nya potentiella kunder kan hitta dig genom att Googla.Skriver du regelbundet, personligt och om ditt område så kommer det ge resultat, det är det ingen tvekan om. Dessvärre tröttnar de flesta alldeles för fort.

Låt dina anställda blogga

Det finns mängder med olika sätt att lägga upp bloggen på, och många av dem fungerar. Tänk bara på att använda dig av en avsändare i taget. Avsändaren behöver inte vara företaget själv, även om det kan vara det. Det kan lika gärna någon i personalen som bloggar om verksamheten, till exempel VD:n.

Ett tredje alternativ är att låta en i personalen blogga
om saker som är relaterade till företaget, men som kanske inte berör företaget direkt. Några exempel på sådana bloggar är hästförsäkringsbolagets personalbloggar skrivna av personal som äger hästar eller bilföretaget vars personal deltar i tävlingar. Sådana bloggar skapar ett intresse hos läsaren.

Oavsett vilken form som företaget väljer kommer snart insikten
om hur mycket bloggandet ger. Det gäller både personal och företaget i stort. Den dialog som är möjlig på en företagsblogg, är svår att skapa någon annanstans.

Samtidigt är det ett enkelt sätt att få information och feedback
om det egna företaget och dess produkter och tjänster. Det kan skapa en företagsutveckling, bara det. Det gäller bara att våga lyssna och ta in information, samtidigt som bloggen visar vad företaget går och står för.

Här är några konkreta tips för att få en bra och trovärdig företagsblogg:

1. Se bloggen som en dialog med läsarna och ha en tydlig avsändare.

2. Bjud på information. Det ger mångdubbelt tillbaka.

3. Nyttja feedback som ges av läsarna. Det kan ge underlag för företagsutveckling.

4. Se bloggen som en kunskapsbank även för det egna företaget. Det ger ännu ett mervärde för bloggen.

5. Skriv personligt. Ingen vill läsa något av någon om de inte känner att det är en person med känslor bakom.

6. Håll igång bloggen kontinuerligt. En ouppdaterad blogg är en död blogg. Att skapa ett schema för inläggen funkar för vissa medans andra bloggar när de får en idé.


Lycka till med er företagsblogg!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.