– Priset spelar roll, men det är inte allt, säger Bobby Meixner, chef för branschlösningar på UserTesting. – På dagens marknad förblir kunder lojala när varumärken skapar upplevelser som känns personliga, pålitliga och givande.

Undersökningen, som genomfördes med stöd av Talker Research, omfattade 4 000 konsumenter. Av dessa kunde 80 procent av de amerikanska deltagarna nämna minst ett varumärke de känner stark lojalitet till – i snitt höll de sig till sex olika varumärken.

Mest lojala är konsumenterna inom dagligvaror, kläder, skor, telefoni och elektronik. Många uppger att de skulle fortsätta köpa sina favoritmärken även om priserna skulle “skjuta i höjden imorgon”. Störst betalningsvilja finns för spel, smycken och träningsprodukter.

Samtidigt visar studien att det finns en gräns – konsumenter är beredda att byta märke om ett annat erbjuder högre kvalitet eller om det tidigare favoritmärket inte längre levererar tillräckligt med värde.

Nostalgiska kopplingar spelar också in. Hela 71 procent uppger att de är mer benägna att köpa från varumärken som påminner dem om barndomen.

Men viktigast av allt är ändå vardagsupplevelsen.

– För varumärken som vill bygga långsiktiga kundrelationer är budskapet enkelt: investera i kundupplevelsen, håll en jämn kvalitet och engagera er på ett äkta sätt. De som gör det skapar kunder för livet, sammanfattar UserTesting.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.