Oljud på arbetsplatsen har en tydlig inverkan på både energi och produktivitet, enligt en ny internationell undersökning från ljud- och videolösningsföretaget Jabra. Hela tre av fyra anställda uppger att störande ljud bidrar till trötthet, och många tar till kreativa metoder för att hitta arbetsro.

Oljud rankas som den tredje största stressfaktorn på arbetsplatsen, enligt undersökningen. Tre av fyra (74 %) av de tillfrågade anger att ljudnivåerna bidrar till trötthet, medan nära två av tre (63 %) upplever att höga ljud dränerar deras energi och minskar arbetsglädjen.

Studien visar också att många anställda utvecklar strategier för att begränsa oljud och distraktioner på arbetsplatsen för att kunna koncentrera sig. Den vanligaste lösningen är att söka sig till ett enskilt rum (36 %), följt av att undvika platser med hög ljudnivå (33 %). Dessutom visar en Sifo-undersökning som Jabra har genomfört att var femte svensk kontorsanställd arbetar hemifrån i den mån det går för att slippa oönskade ljud på sin arbetsplats.

Vidare väljer vissa mer okonventionella tillvägagångssätt – exempelvis låtsas 9 procent vara upptagna i möten, medan 10 procent går undan till toaletten för att hitta lugn och ro.

En annan populär metod för att hantera oljud är att använda hörlurar. En tredjedel (31 %) av kontorsarbetarna tar till detta verktyg för att stänga ute distraktioner, och resultaten är tydliga: 43 procent upplever förbättrad förmåga att fokusera och koncentrera sig, 36 procent uppger att hörlurar minskar distraktioner, och 33 procent ser en ökad produktivitet. Dessutom rapporterar 31 procent av de tillfrågade att hörlurar bidrar till att minska stress på arbetsplatsen.

Om den internationella undersökningen:
Vi undersökte 2.000 kunskapsarbetare i USA, Tyskland, Storbritannien och Frankrike och frågade dem om produktivitet, välbefinnande, prestation och ljudets inverkan.

Om Sifo-undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 23–28 maj 2024. Totalt intervjuades 1973 personer i åldern 18–65 år, varav 1012 personer arbetar inom kontorsmiljö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Om Jabra
Jabra är ett världsledande varumärke inom ljud-, video- och kompatibla lösningar - konstruerade för att stärka företag. Som en stolt del av GN Group är vi engagerade i att föra personer närmare varandra eller det som är viktigt för dem. Jabras tekniska spetskompetens leder vägen och bygger på 150 år av pionjärarbete inom GN. Detta tillåter oss att skapa integrerade verktyg för kundtjänst, kontor och digitala samarbeten, som hjälper yrkesverksamma att arbeta mer produktivt från var de än befinner sig. GN grundades 1869 och är verksamma i 100 länder dit de levereras innovation, tillförlitlighet och användarvänlighet.

GN grundades 1869 och har fler än 7 000 anställda och är börsnoterat på Nasdaq Köpenhamn (GN.CO). GNs lösningar säljs i över 100 länder världen över. Besök vår hemsida GN.com eller följ oss på LinkedIn, Facebook och X.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.