Startsida
av Tomas Öberg
Tomas Öberg
Jobbar på Tomas Öberg AB i Göteborg
0 foruminlägg
10 artiklar
Du ska bry dig eftersom 97% av alla svenskar använder Google. 61% ”Googlar” dagligen. Enligt svenskarna och internet. Vilket betyder att dina potentiella kunder med största sannolikhet Googlar. Därför ska du bry dig om att sökoptimera din sida.

 

Men vad googlar dem efter? 

Vad googlar du efter?

Oftast svar. Svar på frågor som du kanske kan hjälpa dem med.

Vad betyder SEO?

SEO är enbart en förkortning av “Search engine optimizing” som på svenska blir… Just de, Sökordsoptimering. Det var inte svårare än så. Ingen magi alls.

Vad är SEO?

 

Tänk dig Google som verksamhet och idé. Deras tjänst går ut på att sortera genom ett oändligt hav av information och ge deras kunder så relevant “träff” på deras sökning som möjligt.

För att ge bäst information så mäter Google av din hemsida med andras som har samma sökord/sökfras i detta hav. Google filtrerar informationen för att ge deras kund, alltså personen som sökt bäst ”träff” på deras sökning.

Sökordsoptimering skulle man enkelt kunna säga är till för att ge din hemsida en fördel i filtreringen.

Sökordsoptimering och att ”ranka”  

 

Sökordsoptimering är kopplat med ordet “ranka”. Att “ranka” handlar om vilken genomsnittliga position du hamnar på i sökresultatet.

Varför jag skriver en genomsnittlig position är för att Googles sökalgoritm är personanpassad. Om du skulle hamna på prispallen varje gång (på alla nyckelord/fraser) är det så klart bäst och näst bäst är första sidan.

Saker som har betydelse i “Googles sökordsoptimeringen filtrering och att ”ranka” är:

  • Din hemsidas “on page” sökordsoptimering (Rubriker, brödtexter, bilder, taggar, kategorier och interna länkstruktur)
  • Din hemsidas sökordsoptimering “off page” (Externa länkar)
  • Tekniska delar som tex laddningstid, om sidan är mobilanpassad, https, säkerhet och hur “läsvänlig” den är.

Googles sökalgoritm är personanpassad

Hur den är personanpassad är att Google samlar information om dig som tex

  • Webbaktivitetshistorik, besökta webbplatser och sökningar
  • Vilka annonser du klickat på
  • Vilka bilder du tittar på
  • YouTube-tittarhistorik
  • YouTube-sökhistorik
  • Vart du är och varit och tro det eller ej men listan fortsätter…

Denna information som Google samlar gör så att alla människor inte får samma sökresultat.

Hur du kan ta reda på din genomsnittliga position på sökord/söktermer är genom Google analytics och Google search console.

SEO blogg och varför är det viktigt?

Varför du bör skapa en sökordsoptimerad blogg och uppdatera den kontinuerligt:

  • Dina potentiella kunder söker efter svar som du har
  • Om du kan vara personen/företaget som svar…blir du guld värd och sticker ut i mängden
  • Om du skriver dessa inlägg rätt bygger du auktoritet, tillit och goodwill samtidigt
  • Övertid bygger du även en “källa” av trafik som aktivt söker efter dig.
  • Om du gör det rätt, behöver du inte kasta in lika mycket pengar i annonsering längre fram.
  • Om du uppdaterar din blogg kontinuerligt visar du även Google att hemsidan “lever” och det diggar Google.

Sökordsoptimerade blogginlägg VS Sociala medier

Giganternas kamp…. Google eller Facebook, Instagram, Youtube, tiktok, Linkedin och eller snap?

Att Googla efter ett svar och scrolla runt på sociala medier och få andras annonser och kontent i sitt ansikte är två skilda saker.

*Människor som “Googlar” söker aktivt

*Folk som är på sociala medier är oftast där för att bli underhållna 

Betyder det att alla “leads” på sociala medier är värdelösa? att det inte funkar? Att du inte borde publicera content där? 

Absolut inte, låt oss bara säga att det är skillnad på “leads”. Ett “bra lead” är enligt mig en person som aktivt söker efter ett svar. Men vi ska inte prata om leads utan om sökordsoptimering eller så kallat SEO.

Hjälp med din Seo - Hur du kan sökoptimera din blogg och dina texter

1. Sökordsanalys

A; Vilket sökord/sökfras beror på din potentiella kund

Vad söker dina potentiella kunder på? Det söker troligtvis inte på det du tror utan mer specifikt.

Mer exakt som sökord/fraser;

“Hur marknadsför jag min hårsalong” 

“Hur får jag återkommande kunder till mitt byggbolag?” 

“Hur säljer jag mer hudvårdsprodukter?” 

“Hur paketerar jag mina nagelprodukter?”

“Vart hittar jag en leverantör inom fotvård?”  

“Hur säljer jag fler böcker som författare?” 

“Hur lyckas jag skapa mer trafik till min blogg?” 

“Hur ska jag paketera min konsulttjänst?”

Tänk dig att du skriver ett sökordsoptimerad blogginlägg som heter vad det söker på, vad tror du det säger till Google?

Tror du det är relevant för Google? 

Tror du dem som söker skulle bli intresserade av ditt inlägg?

Tror du personerna som söker är relevanta för dig? 

Tror du det är en potentiell kund?

”Frippel” ja...

B; Hur hög konkurrens är det? 

Hur många försöker “ranka” för ordet? Om det är så kallad ”hög” konkurrens på sökordet/frasen kommer det bli svårare. Vad det betyder är att det är många som försöker ”ranka” på just det ordet. 

I stället för att “ranka” för ord med hög konkurrens titta på andra sökord/fraser som är medel eller till och med låg konkurrens. Dessa sökord/fraser kan till och med vara mer träffsäkra än sökordet/frasen som har mest sökningar.

C; Antal sökningar 

Tänk dig att du skriver “Hur marknadsför jag min hårsalong” och fortsätter med liknande sökordsoptimerade blogginlägg som 

*“Hur får jag återkommande kunder till min hårsalong?” 

Tänk dig själv att du väljer sökord/fraser med låg konkurrens som har mellan 80–1000 sökningar/månaden. Det är 80–1000 potentiella “bra leads” som du på sikt skulle kunna få in på din sida via din blogg. Vad skulle hända om du skrev tio inlägg? Tjugo eller hundra?

D; Anteckna olika sökfraser/sökord i din sökordsanalys

Skriv ned olika sökord/fraser som du hittar i din analys. Inte bara det du vill “ranka” för. Försök att tänk på fraser som du tror du skulle kunna använda i samband med ditt inlägg.

“Hur marknadsför jag min hårsalong” 

“Exempel på marknadsföring hårsalong”

“Hårsalong och marknadsföring”

“Försäljning av hårprodukter” 

Sökordsanalys verktyg

Okej, bra grejor Tomas men vart tar jag reda på allt det här? Det finns flera verktyg och sätt att få reda på vad dina potentiella kunder söker efter. Dessa tre är riktigt bra och gratis

Sökordsplaneraren - Googles sökordsförslag/relaterade sökfraser (gå in på Google och kasta in lite olika söktermer/ord i sökfältet så får du nya förslag.

Google search console

Google trends - Spionera på trender… om du skulle vara intresserad.

2. Ta reda på din konkurrens för sökordet/frasen

När du valt ord/fras sök på Google och klicka in på alla, som är på första sidan (inte annonserna). Gör en förundersökning och läs igenom vad det delar med sig av och fråga dig själv:

  • Är det något dessa inlägg har gemensamt? och i så fall vad?
  • Kan jag skriva ett mer komplett inlägg? där jag får med “allt?” i ett och samma inlägg?
  • Eller ska jag titta på något annat sökord/fras?

Ta till exempel som detta inlägg, jag kunde valt sökordsoptimering eller sökoptimering. Skillnaden i konkurrens? Gigantisk. I antal sökningar? En hel del, men utan speciell konkurrens?

3. Börja skriv inlägget som är baserad på din sökordsanalys

Använd nyckelord eller nyckelfras i rubriken (H1) och URL

Använd sökordet/frasen i rubriken och URLN.

Använd nyckelordet/nyckel frasen i introduktionen på ditt inlägg

Börja gärna ditt inlägg med nyckelordet/frasen

Nämn sökordet/sökfrasen X antal gånger i brödtexten

Upprepa sökordet/sökfrasen X antal gånger i din brödtex. Det finns hur många källor säger olika. Vad jag hittat som är mest “generellt” är 1–2% och Yoasts rekommendation är 0.5 till 3%. Vilket är 1–3 gånger per/100 ord.

Bryt isär dina paragrafens med brödtext genom h2 och h3 

Använd andra sökfraser/sökordsförslag som du hittade i din sökordsanalys till h2 och h3or) tex “Exempel på marknadsföring hårsalong” eller “Hårsalong och marknadsföring”, OBS det ska vara relevanta till information i inlägget.

Brödtexten ska vara “lagom”

Dina paragrafer med brödtext ska vara klassiska lagom som “guldlocks regeln”. Guldlock väljer den skålen med gröt som inte är för varm eller kall utan lagom (Lagom = Max 300 ord per paragraf.)

Skapa en intern länkstruktur

Länka gärna till andra blogginlägg på sidan genom andra nyckelord du använt tidigare, som tex “Hårprodukter, försäljning av hårprodukter”. Om du inte har? Gör det senare när du har flera inlägg.

Lägg gärna till bilder och skapa alt-text

Välj en relevant “huvudbild” med alt text och bryt gärna av brödtexten i inlägget med en eller två till bilder. Ps glöm inte att denna “huvudbild” ska attrahera din potentiella kund.

Använd gärna bilder för att skapa “luft” speciellt om ditt inlägg är långt. Alla bilder och alt-texter ska vara relevanta till innehållet.

Skapa en “metabeskrivning” när du sökoptimerar

Metabeskrivning är vad som visas på resultatet. Använd nyckelordet eller nyckelfraser en gång. Din metabeskrivning bör även vara klickvänlig för den som söker.

4. Struktur på dina sökordsoptimerade blogginlägg kan vara:

A:

Inledning

Berättelse

Vad du vill prata om/kundens problem

Lösningen

Kontakta mig

Källor

B:

Inledning

Problem

Lösning

Kontakta mig

Källor

5. Är innehållet relevant, värdefullt och lättläst?

Fråga dig själv; Är inlägget innehållsrikt? Värdefullt och lättläst för dina potentiella kunder?

Hint. Om du ger dina potentiella kunder (de som söker på nyckelordet/frasen värde i inlägget) kommer Google värdera det och belöna dig.

6. Kan du ge mer? 

*Kan du “ge mer” för att sticka ut? För att berätta för Google att ditt inlägg är bättre än de andras?

*Kan du lägga till en ljudfil? Som ett poddavsnitt?

*Kan du lägga till grafer? 

*Kan du ladda upp en powerpoint på Youtube och infoga?

7. Sökoptimera genom din bloggs teknisk funktionalitet

*Mobiloptimerad  

*Fokusera på kort laddningstid 

*Https-skyddad

*XML-sitemap och robot.txt-fil

*Installera (SEO Yoast, om du har wordpress för att underlätta allt)

*Använd gärna större storlek på texten på hemsidan (18 +) då många använder telefon.

Lycka till. 

Behöver du hjälp att skriva inlägg? Tveka inte att höra av dig

Källor:

svenskarnaochinternet.se/97-procent-anvander-google

yoast.com/what-is-keyphrase-density-and-why-is-it-important

moz.com/how-much-keyword-repetition-is-optimal-whiteboard-friday

dagensanalys.se/vad-vet-google-om-dig-och-vad-kan-du-gora-at-det



Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.