I en studie av Ariely fick deltagarna välja mellan en gratis Hershey's Kiss eller en exklusiv Lindorpralin för kraftigt rabatterade 14 cent. Av de som ville ha godis valde dubbelt så många gratisalternativet. Men när de ändrade prissättningen så att en Hershey's Kiss kostade 1 cent och en Lindorpralin 13 cent så blev fördelningen omvänd: då valde dubbelt så många Lindorpralinen.

Ett annat exempel där gratis är gott är frakt vid onlinehandel. I en studie av professor David Bell på Wharton School tycker konsumenter att det är mer attraktivt att köpa en produkt och få frakten på $6,99 gratis hellre än att få $10 rabatt på produkten men betala fraktkostnaden själva. Ariely beskriver detta som att det är svårt för folk att greppa varför frakt kostar pengar och tenderar att se det som att slutpriset på själva produkten blir orättvist dyrt.

Smakprov i butik

Gratis smakprov gör ofta att folk är mer villiga att betala för produkten. Smakprov var så viktigt för producenter att när affärer blev tvungna att sluta med fysisk provsmakning i butiker under pandemin började de istället skicka med gratis produkter vid upphämtning och Wallmart erbjöd varuprover vid köp online. Avkastningen på provsmakning är oftast hög både för producenten och butiken.

Psykologin bakom att gratisprodukter handlar om att de som får något gratis blir inställd på att återgälda beteendet (exempelvis genom att köpa produkten) eftersom de känner en skyldighet gentemot utdelaren efter att ha fått något utan att behöva ge något tillbaka. Idén med provsmakning sträcker sig längre än att provsmaka en ost i butiken, det kan handla om att få en gratis e-bok, en gåva vid köp över en viss summa eller en gratis provperiod av en tjänst.

Lurad av gratis?

Nackdelen med att lockas av gratisprodukter eller provperioder är att vi har en tendens att överskatta att inte behöva betala och accepterar en produkt som egentligen är sämre, och därför blir missnöjda med i det långa loppet. Gratisversioner av program innehåller ofta reklam som ska locka oss att spendera pengar och ofta kan en låg kostnad för en prenumerationstjänst ge mycket större värde än en begränsad gratisversion. Zero Cost Effect handlar om att vi tenderar att övervärdera gratisprodukter just för att de är gratis. Gratis är alltså inte alltid gott.

Originalartikeln med mer siffror och exempel hittar du här.

Läs vidare: 26 tips om hur du skapar oemotståndliga erbjudanden


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.