När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en hel del dokument relaterade till ISO9001. ;) [br][br]Vad är det du egentligen söker? En plan, ett komplett system, eller själva standarden?[br][br]Syfte?
Jag söker ett komplett system, och förstår inte riktigt alla dokument som ska vara med vid en certifiering. Har förstått att det brukar resultera i en handbok, som jag förstått en del kallar kvalitetsmanual?[br][br]Är helt novis på detta område. Kan du förklara för mig, DEJI?
Finns det någon som kan förklara så är det nog DEJI. [br]Ni två borde samarbetat för länge sedan för ni skulle troligen komplettera varandra väldigt bra.
Hej![br]Ja, det stämmer att man till slut har fått ihop en kvalitetshandbok/verksamhetshandbok/manual etc.. Man kan kalla den lite olika och det gör man beroende på synsätt och syfte med den.[br][br][b]Utformning av system enligt ISO 9001 Det är endast 6st rutiner som måste finnas enligt ISO9001 [/b] [br][br]Styrande dokument 4.2.3 [br]Redovisande dokument 4.2.4 [br]Hantering av avvikande produkter 8.3 [br]Korrigerande åtgärder 8.5.2 [br]Förebyggande åtgärder 8.5.3 [br][br][b]I övrigt skall även följande dokumenteras enligt ISO9001 [/b] [br][br]Kvalitetspolicy inkl. innehåll i standardens 5.3 [br]Kvalitetsmål 4.2.1 [br]Specifierande dokument som organisationen behöver 4.2.1 / 4.2.3 [br]Redovisande dokument som behövs enligt standarden 4.2.1 / 4.2.4 [br][br](siffrorna hänvisar till standardkapitlen)[br][br][br][b]Skallkrav[/b][br]ISO9001 ställer ett antal skallkrav för att motverka risken att någonting blir fel, eller att man inte missar någonting som bedöms vara betydande för kunden eller organisationen. Dessa krav är man skyldig att efterleva på något sätt.[br][br][b]Börkrav[/b][br]Det förekommer även s.k. börkrav som man [i]bör [/i] efterleva på något sätt. Det kan vara krav som inte alltid är så viktigt för organisationen beroende på bransch. Man skall åtminstone göra något i syfte att efterleva börkraven på bästa och lämpligaste sätt.[br][br][br][b]Manualen[/b][br]Kvalitetsmanualen är inte bara ett ISO-system i sig, utan ett kvalitetssystem. Denna skall innehålla rutinbeskrivningar av organisationens processer på övergripande nivå samt detaljerad nivå. Varje process skall kvalitetssäkras [u]minst[/u] genom de krav som anges i ISO-standarden. Man skall sätta minst ett kvalitetsmål med fastställda planer och regelbundna uppföljningar. Avviker man från planen eller har svårt att nå målet måste man revidera processen för att se vart det brister, eller vad man kan förbättra i processen. [br][br]Det som är viktigt och grundläggande för ett bra och effektivt system är att man kartlägger organisationen så som den ser ut idag, för att löpande under införandet av ISO9001 komprimera organisationen med stöd av standarden. Många gånger behöver man inte fölrändra så mycket, utan det kommer efterhand som systemet sätter sig. Man ser på organisationen med helt andra ögon och det blir lättare att sätta fokus på rätt grejjer.[br][br]Viktigt att tänka på är vilka som berörs av ett system. Det är inte kunderna, ägaren eller andra intressenter - Det är endast för den egna organisationens skull man skall certifiera sig, något som alltför ofta inte sker … Många som idag har ett system med ISO9001 har tagit fram detta bara för sina kunders skull vilket absolut inte är fel, men effekten blir att man inte riktigt vet vad man skall göra och varför man skall göra det… Man får inte ut den nytta ur systemet som man får om man använder det på rätt sätt så att säga.[br]Ungefär som i verkliga livet, mår man inte bra inombords spelar det ingen roll hur snygg man är :nicka[br][br]Men oavsett så är ett certifikat något man får om man uppfyller och efterlever standarden vilket absolut är tillräckligt.! Kunskapen kommer den med..[br][br]Jag har säkert missat massor nu, men har du frågor så fortsätt gärna skriva här i tråden.