Mitt namn är Ludvig. Jag har jobbat som CFO och ekonomisk rådgivare för småbolag (mellan 0-10 anställda) i 8 år, bland annat på bolag som HHGS Handelsfinance, Deloitte, Recycla.se och Fintegrity.
I mitt arbete har jag stött på en hel del frustration hos företagare som upplever att bokföring och administration för aktiebolag är krånglig, tidskrävande och inte alls värdeskapande. Sådan friktion skapar lägre lönsamhet, sämre beslutsunderlag och tar tid från utvecklingen av verksamheten. Existerande bokföringsprogram är kraftfulla, men i första hand byggda för redovisningskonsulter; inte för företagaren. Resultatet blir att de fastnar i komplexa gränssnitt, gör fel eller tvingas betala mellan 15 000 till 50 000 kr per år för byråer eller konsulter som utför relativt enkla uppgifter. Detta leder i sin tur till onödig stress och en känsla av att inte ha kontroll över bolagets ekonomi.
Jag startade Lumion med målet att förenkla småbolagens administration. Lumion är en plattform för små aktiebolag som vill sköta sin bokföring själva, utan att bli ekonomer. Det är enkelt, billigt (200 kr/mån eller 2 000 kr/år) och bygger på att fler ska kunna förstå bolagets ekonomi. För att uppnå detta använder vi en kraftfull modell byggd på praxis, lagverk och standardisering för att ge användarna ett lättförståeligt språk, enkla vyer och rätt information. Vi har flera företag som använder Lumion för sin egen bokföring, bland annat konsulter, småföretagare och utvecklare, men vi söker ständigt efter fler företag som vill betala mindre och samtidigt förenkla sin administration!
Om ni har startat bolag, vill byta bokföringssystem eller bara läsa mer, klicka då på länken: Lumion.se
Vill gärna höra era tankar och frågor, skriv dem nedan eller maila mig på ludvig@lumion.se. Jag har länge arbetat på Lumion och det är kul att kunna presentera bolaget för er på Företagande.se.
Tack för er tid!
Ludvig