Startsida

Genväg för att gå från 0 till 100 på nätet

Skapad - Senast uppdaterad
Att stå på noll (0) är att inte vara synlig på nätet. När man söker på Google efter företagets namn så är motsvarande "Gula sidorna" eller en sida med bolagsinformation det som dyker upp överst. Ingen information om vad företaget gör förutom någon torr SNI-kod.

Där står många småföretagare idag. Gladeligen så har många småföretagare fått upp ögonen för att sätta upp åtminstone en Google My Business -profil. För ett företag med en fysisk lokal är detta ett jättebra första steg! Läs mer här https://www.google.se/business/

Nästa steg en professionell hemsida. Det beror på att det är hemsidan som blir "navet" i all digital marknadsföring. Med det menar jag att om du vill referera till ditt företag på nätet så är det till din hemsida du pekar.

Vill du köra annonser på nätet? Peka den till din hemsida.
Vill du hjälpa dina följare på sociala medier ta ett köpbeslut? Peka till din hemsida.
Vill du låta dina kunder få svar på allmänna frågor och spara tid? Peka till hemsidan.
Vill du att dina kunder bokar tid med dig utan att du behöver svara i telefon/mail hela dagarna? Peka till hemsidan.

Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag till med att lista goda skäl att företag borde ha en hemsida, men det är egentligen väldigt olika vilken typ av hemsida som kommer hjälpa ett företag att lyckas på nätet. Säljer du tjänster eller varor? Erbjuder du ett premium- eller budgetalternativ? Hur mycket är ett "sälj" värt för dig?

Det är först när en företagare med kunskap om sina kunder och verksamhet möter en kompetent webbutvecklare som vi kan hitta vilka problem en hemsida kan hjälpa dig lösa.

När du skaffat ett hemsida som är modern (fungerar på mobil perfekt, är optimerad för att ladda snabbt, och tilltalade i design osv) så har ditt företag tagit det klivet som ger störst relativt värde när det gäller digital närvaro.

Att inte ha en hemsida kan allvarligt hindra ditt företag från att attrahera nya kunder på nätet. Fråga dig själv hur du skulle köpa tjänster av ett företag som inte har någon hemsida? Det känns varken modernt, serviceinriktat eller speciellt trovärdigt, tycker jag i alla fall.

Jag är en småföretagare som har personlig erfarenhet av både att driva företag och att använda internet som verktyg för att möta dagens mycket medvetna kunder. Det kittlar i mig när jag får chansen att hjälpa småföretagare att visa sig från sin bästa sida på nätet!

Vill du föra samtalet vidare med ditt företag i fokus?
Du når mig på: webhorisont.se

Sebastian Tigerschiöld
Frilans webbutveckalare
webhorisont.se
Hjälper småföretagare skina på webben webhorisont.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.