Hej Lars!
Fint att du är så engagerad i min verksamhet återkommande här på Företagande.se. Ja, vad har hänt det senaste halvåret? D.v.s. sedan mitt senaste inlägg?
1. Sångtjänsterna sker löpande. Jag har valt att verkligen profilera mig som "professionell sångerska vid högtider". Det är där jag är som mest erfaren och har starkast rykte. Det innebär att jag fokuserar på dop, bröllop, begravningar, julspelningar och liknande. I advent gav jag bland annat två konserter på Skansen i Stockholm. Jag var också Lucia resp sjöng på julafton i S:t Olofs kyrka i Täby för tredje året i rad. För sommarsäsongen i år har jag redan ett gäng bröllopsbokningar och förfrågningar - de som tidigare kommit absolut tidigast i februari. Strålande framgångsbetyg. Jag ökade också antalet spelningar under 2011 mot 2010 med drygt 40% trots höjda priser.
Härnäst står jag på Allt om Bröllopsmässan i Nacka 28-29 januari. Den följer jag upp med konsert i kärlekens tecken den 14 februari (Alla hjärtans dag) kl. 20.00 på Kafé Klavér i Skanstull, Stockholm.
Min plan är också att genomföra en akustisk konsert under Earth Hour 31 mars kl. 20.30-21.30 men har ännu inte hittat någon bra lokal för ändamålet! (Om någon har tips, hojta till! Tänker mig i Stockholms stad.)
2. Producent-/projektledartjänster. Under hösten arbetade jag för Tillväxtverket och Arbetsförmedlingen Kultur Media. D.v.s. myndigheter. Åt Arbetsförmedlingen jobbade jag med att kartlägga lärlingsplatserna på operahusen i Europa (som projektledare) samt med marknadsföringen av European Job Day Culture. D.v.s. två arbetsmarknadspolitiska Europaprojekt.
Tillväxtverket ringde och frågade om jag kunde tänka mig att föreläsa om att arbeta som kulturföretagare i deras namn på Eget Företag-mässan i Stockholm i oktober 2011. Det gjorde jag, och salen var fullsatt. Dessutom fick jag svara på frågor i 3h (!) efteråt. Ett otroligt gensvar. Det visade sig senare att en journalist satt i åhörarskaran, och han hörde av sig till mig angående en intervju om att lyckas som kulturföretagare. Artikeln blev förstasidesrubrik i Nya Affärer (Veckans Affärers systertidning).
Som av en händelse hade jag strax innan detta skedde blivit intervjuad av Metro om att ta betalt som kulturföretagare. Artikeln i Metro publicerades veckan efter den i Nya Affärer. Resulterade i en helsida i tidningen, pluset i Termometro, löpsedeln och förstasida.
3. När det plötsligt blev en boom kring min kunskap om kulturföretagande, i kombination med att jag träffade många arbetslösa kulturarbetare på AF Kultur och lyssnade på deras berättelser och behov fick jag en ny idé och en ny drivkraft. Jag vill nu följande:
- Driva utbildning i företagsamhet för kulturarbetare. Många kulturarbetare är ofrivilliga företagare då branschen ser ut som den gör. Många vågar inte ens se på sin konst som produkt/tjänst och publiken kan absolut inte definieras som kund. Och skulle någon säga att konstnären målat en fin tavla säger den kanske "äsch, det var väl inget". Istället för att säljande fråga "Vad roligt att du tycker det! Vad ser du i tavlan" för att därefter kanske berätta historian bakom tavlan - den historia som kanske gör att betraktaren köper den.
Jag vill driva den utbildningen med hjälp av kulturarbetare. Pratar vi t.ex. varumärke vet jag att det finns skådespelare som har skrivit och repeterat in fantastiska monologer på temat. För många av oss är det betydligt lättare att ta till sig information genom en genomtänkt monolog än om någon bara står och pratar fakta på temat. Så FÖR kulturarbetare, MED kulturarbetare, AV kulturarbetare. Jag anmälde mig till en konkurrents utbildning för att studera deras upplägg. De har helt och hållet lämnat över utbildningen till ekonomer som inte har förkunskap om kulturbranschen. Och utbildningen har handlat om att lära sig ekonomiska termer och tänk (resultat- o balansräkning) snarare än att verkligen sitta ner och jobba med fokus på det EGNA företaget.
- Erbjuda bokföringstjänst med specialistkunskaper inom kulturbranschen. Vi har ju väldigt kniviga momsregler i många fall, vi jobbar nästan uteslutande i tjänsteföretag o.s.v. Jag är ju själv kulturekonom med inriktning på marknadsföring, men tänker att jag här vill anställa en kulturekonom med inriktning på redovisning. Jag har nämligen noterat att den stora skräcken i att starta eget i kulturbranschen är ekonomihantering. Brist på kunskap, brist på vilja, och önskemål om att lägga sin tid på det konstnärliga - inte det administrativa.
- Erbjuda faktureringstjänst. Vissa vill verkligen, verkligen, verkligen inte starta företag. Men de frilansar vare sig de vill eller inte. Då måste någon annan fakturera.
- Driva ett kontorshotell för kulturarbetare, med intilliggande studio/övningsrum, ateljé och scen.
- Skriva böcker om modern marknadsföring för kulturarbetare samt att arbeta i kulturprojekt.
Inledningsvis kommer jag att föreläsa om ekonomi och marknadsföring i kulturprojekt på ABF samt om marknadsföring i praktiken på ett musikgymnasium. Resten kommer jag att bygga upp successivt på http://www.kulturforetagande.se
Må gott!
Jessica
Jessica Jäger
Sångerska och kulturproducent
http://www.jessicajager.se