Låt mig till att börja med skriva att det som står här nedan kan uppfattas som väldigt elakt. Det är inte alls meningen, utan jag använder en rätt så aggressiv ton för att peka på en del saker som jag tycker ni skall fundera över. Jag har 15 års erfarenhet av databranschen. Fem år med egen butik/webshop i Internets begynnelse, därefter nästan tio år som försäljningschef hos en av Sveriges mer ansedda datagrossister. [br][br]Om vi börjar med hemsidan så är det nog bättre att vara utan miljöpolicy istället för att ha den där floskelloskan om utgörs av ett word-dokument som hämtas från en seg sajt i Norge. Den betyder ju ingenting, och är allt annat än en öppen redovisning. Köper ni bara grön el? Kör ni endast miljöfordon? Sker era transporter endast med miljöcertifierade företag som uppbär miljömärkning enligt någon gångbar standard? Källsorterar ni? Hur minskar ni på resursanvändandet i era interna processer? Ligger hemsidan på ett webhotell som bara köper grön el? Använder ni någon form av t.ex. CO2-kompensation, t.ex. köper utsläpssrätter motsvarande er del av miljöpåverkan? Är ni själva ISO 14000-certifierade för att kontrollera att er miljöpolicy inte överträds? Man behöver inte göra allt det som jag skrev, men något måste man göra...[br][br]Efter miljopolicyn blev jag nyfiken på att läsa mer om er. En par ambitösa meningar på sidan "Om oss" låter så här: [i]"Men det absolut viktigaste och som alltid står i centrum, är våra kunder. Vi gör allt för att våra kunder skall känna sig nöjda med ett köp hos PrisKaparna."[/i][br][br]Intressant tänkte jag. Kan det vara så att jag träffat på några personer jag rent av skulle kunna tänka mig att handla av? Jag gick till köpvillkoren och läste.[br][br]Där var det inte så rosendoftande längre, utan det är rätt så taggiga rosor. Se här:[br][i] "Vi tar inte ansvar för leveransförseningar och skada eller förlust som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, sabotage, brist eller dröjsmål i energiförsörjning, teleförbindelse eller annan kommunikation och transport, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet. Förbehållet om strejk, lockout, bojkott gäller även om vi själva vidtar eller är föremål för sådan konfliktåtgärd.[br][br]Vi ansvarar inte heller för skada som orsakats på grund av fel i det allmänna telefonnätet, något av mobilnäten, eller annan teknisk utrustning som inte tillhör PrisKaparna.[br][br]Vi ansvarar ej heller för köparens avtal med tredje part vad avser skyldigheter vid leveransförseningar, förluster, felleveranser, fabrikationsfel eller liknande."[/i][br][br]Så, vad tar ni ansvar för då? Hur skall kunden bli nöjd av det här?[br][br]Det finns mer att läsa:[br][i]"För teknisk support, användarstöd eller vid fel i vara, har vi rätt att hänvisa kunden till respektive produkttillverkare samt, i förekommande fall, till tredjepartföretags betalsupport."[/i][br][br]och[br] [br][i]"De produkter som vi inte har på lager har en leveranstid av ca 10dagar. PrisKaparna tar inget ansvar för förseningar beroende på dröjsmål hos transportör, tillverkare eller annan utomstående part."[/i][br][br]samt[br][br][i]"Leverans sker fritt från vårt lager. Vi förbehåller oss rätten att låta bli att leverera en order och kommer i så fall återbetala ev. betalning utan närmare motivering. Vi reserverar oss mot att produkter kan bli slutsålda. Det åligger kunden att kontrollera varan vid mottagandet. Reklamation skall skriftligen göras inom 3dagar från mottagandet av varan. Reklamationen ställs till
[email protected]. I annat fall anses kunden godtagit produkten."[/i][br][br]Om jag behöver hjälp med något tycker ni att det är OK att skicka mig till något dyrt betalnummer utomlands. Leveranstiden som tidigare var 48 timmar, ofta 24 timmar, är nu helt plötsligt 10 dagar. Om ni tycker det är för jobbigt att leverera något till mig så annulerar ni ordern. Och om jag beställer grejer till min dator som jag får på tisdagen, men väntar till lördagen när jag är ledig så är det alldeles för sent att reklamera om det saknas något i leveransen. [br][br]Jag tycker det är en bra bit kvar till att man gör allt för att göra kunden nöjd och sätta kunden i centrum. [br][br]Nog om detta. Jag förväntade mig att finna låga priser hos priskaparna. Inte nödvändigtvis de lägsta priserna, men i det lägre segmentet. Det gjorde jag inte. Det är allt annat än billigt hos er. Och man behöver inte vara billigast heller om man istället försöker att vara bäst. Men, då kan inte namnet och slogans antyda att ni skulle vara billiga.[br][br]Lågprisföretag lockar naturligt väldigt prismedvetna människor, och de genomskådar det hela snabbt. På sajter som Pricerunner och Prisjakt kommer det se lite fånigt ut där ni ideligen kommer att placera er på den dyrare halvan med namnet priskaparna. [br][br]Om man å andra sidan har en utpräglad lågprisprofil, så hinner man inte ge någon service. De 3-6% marginal som man då har att leva på brukar innebära att all tid går åt för att sälja och leverera. Å andra sidan förväntar sig de kunderna heller ingen service, för det var priset som var det viktiga för dem.[br][br]Jag tror ni får lov att välja vad det är ni vill göra, och så anpassa namn & slogan eller arbetsmetoder efter det.[br][br]Lycka till, det kommer ni behöva i en bransch som är hårdare än det mesta jag känner till.