Skydda en idé?

4
Hej!

Jag har en fråga. Jag har en idé på en produkt eller en slags tjänst, närmare korrekt en appidé. Nu vill jag så klart slå slag i saken och skapa denna appen, men varken kunskapen eller pengarna finns.

Om jag skulle hitta ett företag som har en bra grund, där mina idéer skulle kunna utveckla appen en hel del.. Om jag fångar deras intresse, kan jag då skriva ett avtal som de signerar, innan jag berättar hela min idé? De kan ju inget lova förrän de får höra allt, men samtidigt vill jag inte bli bestulen på idé...Så jag vill mao kunna berätta min idé i detalj, för en potentiell medarbetare, utan risken att förlora all cred för det.

Tror ni sedan att det är möjligt att få en fot in i detta företaget, utan att det slutar upp med att de ändå äger min idé o jag fungerar nästan som en typ av anställd på stället? Jag tror egentligen min fråga är, känns det realistiskt om idén är bra nog, att jag får en andel av företaget - OM det visar sig att min idén höll vad den lovade och var väldigt lönsamt för företaget?
1009
206
Hej, Jag skulle nog börja med att säga att allt är en förhandlingsfråga. Det blir ju lite hypotetiskt. Skulle du vända dig till Microsoft är det väl inte troligt att du får någon del av företaget. Vänder du dig till ett litet företag och kan tillföra stora värden, är chansen större. Men många är nog lite försiktiga att släppa in okända som delägare. Troligare, och enklare vid en förhandling, borde nog vara att komma fram till ett pris per såld app eller klumpsumma.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej! Jo, Microsoft hade nog varit något av en utmaning. Tänker mig något mer realistiskt, ett företag som är är i utvecklingsfas med i alla fall som jag ser det, goda potential. Bra idé att komma fram till en summa per såld app, gillar detbättre än en klumpsumma då måste jag säga. KÄnns som det finns fler möjligheter till mer vinst om man tar per såld app..! Tack för dina tips :)
2360
37
Har du tur så är nog det enda ett litet företag. Eftersom jag själv bl.annat är innovatör och uppfinnare ser jag hur man behandlar den som ger sig ikast med någon annan. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Hej, Något som kan vara bra att tänka på när man ska presentera en idé för exempelvis ett företag är att skydda idén som en affärshemlighet. Det kan man till exempel göra med ett sekretessavtal. Ett tips är att ta kontakt med ALMI som erbjuder kostnadsfri rådgivning och bland annat kan hjälpa till med sekretessavtal. På Patent- och registreringsverkets hemsida har vi också samlat bra information till företagare om hur de ska nyttja sina tillgångar. Du hittar mer information här: http://www.prv.se/sv/Foretagare-start/. Med vänlig hälsning Emelie, PRV:s Kundsupport

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.