Skall mitt bolag eller jag privat äga varumärket

13
Hej
Tänker registrera varumärke men är lite osäker om jag privat eller mitt AB skall stå som ägare. Till saken hör att om det går bra blir det kanske ett nytt bolag också så småningom för detta. Är det svårt att senare byta ägare av ett varumärke?
P-O Larsson
http://www.podata.se
Hej! Du väljer själv om du vill att du som privatperson(fysisk person)eller ditt bolag (juridisk person)ska vara innehavare av varumärkesregistreringen. Du kan sedan ändra innehavare om det skulle bli aktuellt. Mvh Kundtjänst, PRV
90
Hej Po, Har ni verksamhet utanför sverige behöver ni även annat skydd. Har ni även skyddat domänerna/hemsidan så det passar varumärket? Hör med mig om du vill ha mer hjälp [email protected] MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
6
Jag är ingen expert på de här frågorna, men spontant känns det som att det är bäst att ett bolag äger rättigheterna. Ifall det blir problem så stannar problemen i bolaget. Du kan också ta alla kostnader som har att göra med skötseln på varumärket i själva bolaget. Ifall du tänker skapa dig en portfölj av varumärken och andra immateriella rättigheter så är det kanske bäst att låta ett bolag äga allt det här. Eventuella köpare kanske också hellre köper av ett bolag än av en privat person. Kort sagt, dina framtidsutsikter avgör vad som är det bästa alternativet.
Hej, Du bestämmer själv vem som ska stå som ägare av ditt varumärke.Ett varumärke kan ses som en tillgång i ett bolag. En tillgång som kan pantsättas, överlåtas eller licencieras. Det är inte svårt att byta ägare av ett varumärke.När det sker en överlåtelse i ett registrerat varumärke ger man in en begäran om överlåtelse till PRV.Det gör man via två ansökningsblanketter och betalar 900 kronor. Välkommen att kontakta PRV:s kundtjänst för ytterligare information 08/782 28 00 Mvh Kundtjänst

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.