Konkurrens en utopi?

2

I vår kommun så är det ständigt samma leverantörer som vinner år efter år, hur konkurrerar jag?

6

Hej Agnetha! 

Kul att du hör av dig med en fråga i detta forum. Vi har lovat ansvariga för FÖ att försöka svara på alla frågor som berör offentliga affärer.

Den fråga du ställer är det många som har eller uttrycker frustration över att inte få chansen att leverera.
I de flesta fall är svaret så enkelt att kommunen inte känner till dig. Man kan tro att deras näringslivsansvarige eller upphandlingsansvarige skulle ha koll på alla leverantörer i kommunen och därför skulle ni få frågan.

Det har istället visat sig i de undersökningar vi har gjort genom åren att det är en större andel leverantörer från grannkommunerna som gör affärer än från den egna kommunen. Just av den anledningen att man tror att alla känner till en!

Därför ska du först av allt se till att kontakta uppphandlingsavdelningen och näringslivskontoret så att de vet att du vill leverera. I andra hand skulle jag kontakta de verksamhetschefer som skulle kunna ha nytta av dina tjänster/produkter för att berätta för dem att du vill bli en leverantör.

Sedan skulle jag kolla om de har avtal på dina tjänster/produkter. Har de inte avtal så kan du försöka sälja via en så kallad direktupphandling. De flesta kommuner har en inköps-/upphandlingspolicy som ligger på deras hemsida och som beskriver hur en direktupphandling kan/får gå till. 

Har de däremot ett avtal så kolla vem som har avtalet, du kanske kan erbjuda dig att sälja via dem om ni inte är direkta konkurrenter, Eller så hittar du ett annat avtal som skulle kunna fungera som är i närheten av din bransch. Då kan du tipsa ansvarig verksamhetschef om att du kan sälja dina produkter/tjänster via det avtalet. 

Detta vara bara några första tips - vill du veta mer så pinga mig på min linkedin så tar vi det därifrån/Fredrik Tamm

 https://www.linkedin.com/in/fredriktamm/

6

Vanligtvis så går kontrakten till den som kräver minst betalt, oavsett kvalitet på service. Kommuner brukar ha många projekt som inte ens kan tas i bruk för att de inte objektivt kunde motivera att beställa av de mer erfarna konsulterna. Kanske kan ge en kvalitets garanti och visa upp formella meriter som är bättre. Annars lär de hålla sig till det som har fungerat, eftersom det finns kostnader för båda parter i att byta produkter och tjänster och varje ny leverantör är en risk.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.