När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Bensinpris! Vad är det normala priset på bensin? Är det Venezuelas pris på bensin, eller är det vårt eget pris som anses vara värden dyraste.
[br]Vilka aspekter ska man lägga in i priset, är det rätt att staten ska ta en så stor del av ”kakan”
[br]Vad ska det kosta att få förstöra sin lilla del av miljön, vilket en bil med dess utsläpp faktiskt gör. Med ”bil” menar jag alla bensin och diesel drivna fordon.
[br]
[br]Hur mycket bil kör en medel svensson, är det snitt 3 mil om dagen. Om så är faller får dom gärna höja priset till en nivå som ett paket cigaretter kostar, gärna mer.
[br]Som det är i dag så är det biltillverkarna som bestämmer att bensin/diesel motorer ska få regera, trotts att dessa förstör så in i helvete mycket, samtidigt som industrier får betala stora belopp för att få släppa ut sin skit.
[br]Varför inte sätta åt alla de biltillverkarna som inte går över till en ren drivkälla.
[br]Varför inte låta de stora biltillverkarna och infrastrukturminister med miljöminister……………………..
[br]Kortsiktighet o Indolens går tydligen hand i hand.
[br]Den kortsiktiga pengavinsten är allrådande
[br]
[br]Men de e klart. Jag är en vanlig svensson jag med, med ett vanligt b kort som vill köra min bil så billigt som möjligt. Tittar ut genom mitt fönster och ser att det fortfarande växer så det knakar, (och tänker inget mer på miljön.)
[br]
[br]Vad tycker ni andra om bensinpriset?
Jag håller med dig Ben!
[br]
[br]Jag tycker också att om man på 11 kr betalar 7 kr i skatt så ska den skatteintäkten endast gå till miljöåtgärder och inget annat! Istället för att varje år öka statsråden feta löner.
mycket bra inlägg ben!
[br]jag bor i glesbygden och är i högsta grad drabbad av höga bensinpriset. men:
[br]
[br]visst blir man lite småsur när man t.ex tittar i en vanlig livsbutik:
[br]gullök som fraktades hit hela vägen från Nya Zealand är billigare än svenska gullök! miljöförstöring genom transporten har ine räknats in alls, det dyker inte upp i någon bilansräkning.
[br]för mig är det bevis på att transportkostnaderna är inte tillräckligt höga än och kommer att stiga ännu mer. och det är bara bra, så blir alternativer som E85 eller hybridbilar intressantare. och kanske bränslecellbilar lite framöver.
Nu var det dags igen. Nu lär det väl bli skriverier om detta också!
[br]
[br]Bensinskatten höjs från årsskiftet med tre öre litern och dieselskatten med två öre.
[br]
[br]Höjningarna beror på den indexreglering som regering och riksdag inom kort beslutar om, uppger Motormännens Riksförbund som är kritisk mot höjningen.
[br]
[br]"Det är något fel i systemet när staten med hänvisning till höjd inflation kan gå in och höja drivmedelsskatterna. Det bidrar ju till att spä på inflationen ytterligare med krav på fler höjningar", säger Motormännens Riksförbunds presschef Tomas Nilson.
[br]
[br]"Inflationstakten beror i mångt och mycket på de höga drivmedelskostnader och de dyrare transporter vi har haft under året. Ett redan högt skatteuttag på drivmedel kombinerat med ett högt råvarupris påverkar inflationen."
[br]
[br]Den uppräkning av skattesatserna som Motormännen tagit del av kommer från Skatteverket.
[br]
[br]Motormännens Riksförbund är kritiskt till att det kommer en indexreglerad skattehöjning trots att bilisterna under en stor del av 2005 fått betala rekordhöga drivmedelspriser och trots att det vid höstens budgetsamtal togs beslut om att det inte skulle bli några höjningar.
[br]
[br]Indexuppräkningen innebär att bensinskatten höjs till 4:99 kronor per liter och diesel till 3:66 plus moms.
[br]
[br]Motormännens namninsamling med krav på sänkt bensinskatt har hittills samlat 300 000 namnunderskrifter. Tillsammans med övriga insamlingar protesterar därmed över en miljon svenskar mot nivån på bensinskatten.
[br]
[br]Till skattehöjningen kommer den effekt på bensinpriset som den redan beslutade höjningen av importerad etanol får.
[br]
[br]"Vår bedömning är att det medför en höjning av priset med mellan fem och tio öre litern utöver den höjning som indexuppräkningen av skatten leder till", säger Preems presschef Thomas Ögren till TT.
[quote="danne"]Nu var det dags igen. Nu lär det väl bli skriverier om detta också!
[br]
[br]Bensinskatten höjs från årsskiftet med tre öre litern och dieselskatten med två öre.
[br]
[br]Höjningarna beror på den indexreglering som regering och riksdag inom kort beslutar om, uppger Motormännens Riksförbund som är kritisk mot höjningen.
[br]
[br]"Det är något fel i systemet när staten med hänvisning till höjd inflation kan gå in och höja drivmedelsskatterna. Det bidrar ju till att spä på inflationen ytterligare med krav på fler höjningar", säger Motormännens Riksförbunds presschef Tomas Nilson.
[br]
[br]"Inflationstakten beror i mångt och mycket på de höga drivmedelskostnader och de dyrare transporter vi har haft under året. Ett redan högt skatteuttag på drivmedel kombinerat med ett högt råvarupris påverkar inflationen."
[br]
[br]Den uppräkning av skattesatserna som Motormännen tagit del av kommer från Skatteverket.
[br]
[br]Motormännens Riksförbund är kritiskt till att det kommer en indexreglerad skattehöjning trots att bilisterna under en stor del av 2005 fått betala rekordhöga drivmedelspriser och trots att det vid höstens budgetsamtal togs beslut om att det inte skulle bli några höjningar.
[br]
[br]Indexuppräkningen innebär att bensinskatten höjs till 4:99 kronor per liter och diesel till 3:66 plus moms.
[br]
[br]Motormännens namninsamling med krav på sänkt bensinskatt har hittills samlat 300 000 namnunderskrifter. Tillsammans med övriga insamlingar protesterar därmed över en miljon svenskar mot nivån på bensinskatten.
[br]
[br]Till skattehöjningen kommer den effekt på bensinpriset som den redan beslutade höjningen av importerad etanol får.
[br]
[br]"Vår bedömning är att det medför en höjning av priset med mellan fem och tio öre litern utöver den höjning som indexuppräkningen av skatten leder till", säger Preems presschef Thomas Ögren till TT.[/quote]
[br]
[br]
[br]Nu är det ju helt absurda priser! Tur att man börjat med E85 för att komma ner i pris. Bilen är ju trimmad så man måste köra med 98 oktan blandning :D
ita inte helt på någon, inte ens helt på dig själv. Vissa svar på frågor du har inom dig, kan vara fel svar..
Men är det inte så att det är marknaden som styr producenten? Biltillverkarna kommer att tillverka bensindrivna bilar så länge marknaden vill ha det. Idag finns det inga likvärdiga alternativ faktiskt.
[br]
[br]Eller betänk den hippa snubben som kommer farandes i en splitter ny Ferrari....och som drivs av ett elaggregat... ;)
[br]
[br]Angående transporter så kör ju inte själva bilen ända från Nya Zeeland, utan maten packas om i flygplan, lastbilar etc och totalt sett (med allt annat som transporteras samtidigt) så blir inte förstörelsen stor förhållandevis.
[br]
[br]Dessutom så betalar åkeriet en extraskatt för just användning av diesel bl.a. Denna skatt skall öronmärkas åt forskning kring ämnet..
Jag skulle vilja påstå att i dagens kapitalistiska samhälle är det nog tvärt om
[br]
[br]"Men är det inte så att det är marknaden som styr producenten? Biltillverkarna kommer att tillverka bensindrivna bilar så länge marknaden vill ha det"
[br]
[br]Så länge det finns ett väl fungerade transport system här på jorden, lär den fortgå med hjälp av kapitalisternas girighet, trots marknadens vilja att övergå till en mer ”ren” drivkälla, eller ett mer kooperativt tänkande.
[br]De med mycket makt och kapital kommer att förbli en ”finne i arslet” på ”marknaden” Så länge kapitalet styr producenten med hårda nypor så kommer marknaden att slava under producenten. Visst! Vi har våra kronor som vi kan räkna som röster varje gång vi går och handlar, på så sätt kan vi konsumenter försöka styra producenterna åt det håll vi vill. Men som en oorganiserad grupp av konsumenter kan vi liknas som en….tja, en skock dräglande, lallande idioter, som tillåts att styras av ”mördande reklam” :o
[br]
[br]Ibland verkar det som om det inte går en enda dag utan att vi blir påmind om kapitalisters framgång, deras påtryckningar på regeringar och producenter, medan vi konsumenter står där med en oorganiserad röst (krona) och försöker påverka mot enorma krafter.
[br]
[br]Varför skulle kapitalet släppa en Biljardindustri!
[br]Det råder en kraftig obalans i värden, alla vill ha, ingen vill ge
[br]
[br]
[br]
[br][quote]När en kapitalist köper ett företag är det inte bara en massa maskiner och byggnader han köper, utan även makt. Makten över de som jobbar där och då också makt över samhället i stort. Om företagen vore ett länder skulle styrelseskicket kallas diktatur eller något annat synonymt. Nu är inte företag länder, även om de tror det ibland, men poängen är ändå klar. Kapitalism är djupt odemokratisk och avgjort omoralisk. I en demokrati ska folket kunna avsätta dem som bestämmer. I företag är det dock ägarna som bestämmer som kan som despoter avgöra hela företagets öde. Marknad handlar om samverkan, både Ole och Dole tjänar på att byta varor med varandra. Kapitalism däremot handlar om dominans och makt och ur det växer klassamhället.[/quote]
[quote="jackhansen"]Fanns det inte en sajt som tipsade om var man kan tanka billigast?[/quote]
[br]
[br]Kanske lite sent svar...men Ändå :cool:
[br][url]http://www.bensinpriser.nu/[/url]
Aha, det är alltså billigast att tanka på Hydro i Skurup. :roll:
[br]
[br]Då är det ju bara att köra dit och fylla på så sparar man en slant. Eller? :grin:
Hehehe, nej det blir jobbigt! Skurup ligger väl i Skåne, hur blir det med moms etc när det är import? :-D
[br]
[br]Ingen som tänker på oss stackare som kör dielsel. 8 000Kr/år i skatt för en liten bil, + att dieseln inte är billigare än bensin längre sick
[br]
[br]MVH
[br]
[br]R
Som det heter i visan......
[br]Vad skulle hända om man satte avgasaröret i fören
[br]istället för i aktern...Hur många mil skulle man då köra per år? :mrgreen:
[br]
[br]Hälsningar
[br]Stefan
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt