Senast uppdaterad för 4 år sedan

Viktig dokumentärfilm

Jag tror att www.zeitgeistmovie.com, Zeitgeist the movie, kan vara den viktigaste dokumentären på bra länge. Ta dig tid och titta på den, den är bland annat den mest sedda filmen/klippet på Google Video vilket säger ganska mycket. Den blir mer och mer intressant ju längre man tittar. Har du möjlighet så deltag gärna även den 15 mars, Z-day. Står mer om det på hemsidan www.zeitgeistmovie.com

Obs! Då ämnet ändå flyttats är följande fråga irrelevant då den endast konstruerats för att beröra ämnet skatter vilket moderatorn inte tyckte att den gjorde.

Egentligen borde väl detta inlägget vara i off topic men vem läser det då? Så jag passar på att ställa en fråga också som rör ämnet skatter: I filmen nämner de bland annat att inkomstskatten i USA inte grundas på någon lag överhuvudtaget, Federal reserve bank (och IRS?) är privata institutioner och har egentligen ingen rätt att kräva någon på någon inkomstskatt. Jag antar att läget är annorlunda i Sverige då Skatteverket rimligtvis är en statlig organisation, men är det någon som känner till lagen som styr att vi behöver betala inkomstskatt eller företagsskatt för den delen?

Frågan kan tyckas vara idiotisk men något var jag tvunget att skriva plus att det faktiskt kan vara intressant att veta.
[quote author=daneri link=topic=3455.msg15933#msg15933 date=1202079735][br][...]fråga vilken student som helst och fråga ifall de får använda en källa från wikipedia oavsett ämne och typ av arbete.[br][/quote][br]Jag är (förutom en hel del annat) student vid en svensk högskola. Wikipedia är ok att använda som källa. Vad gäller reservationen för ämne och arbete är det ju samma sak vad du än har för källor. Du bör inte använda en bok om människans anatomi från tidigare hälften av 1900-talet som källa för att förklara skillnader mellan olika folkgrupper. "Fakta" ändras och oavsett vilken källa som används och dess tillförlitlighet bör man vara kritiskt granskande.[br][br][quote author=daneri][br]Vet du förresten vad man kallar en boomerang som inte kommer tillbaka?[br][/quote][br][br]Eh, fullträff?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
[quote author=Jonathan link=topic=3455.msg15935#msg15935 date=1202083339][br][br]Jag är (förutom en hel del annat) student vid en svensk högskola. Wikipedia är ok att använda som källa. [br][br][/quote][br][br]Då hade jag fel. Jag utgick från mina egna erfarenheter och har läst ett flertal olika högskolor i Sverige varav ingen tillät användning av wikipedia som källa. [br][br][quote author=Jonathan link=topic=3455.msg15935#msg15935 date=1202083339][br][br]Du bör inte använda en bok om människans anatomi från tidigare hälften av 1900-talet som källa för att förklara skillnader mellan olika folkgrupper. [br][/quote][br] [br]Instämmer helt, ska man skriva om folkgrupper får man iaf hitta en bok om människans anatomi från efter 1950.  ;)[br][br][br]och angående vad man kallar en boomerang som inte kommer tillbaka så är rätta svaret: en pinne.[br]Har inget med saken att göra men ett dåligt skämt har väl aldrig skadat?  :)
Mycket intressant. Jag kan också rekommendera om iraq/dollarn, handlar om en annan del av det:[br][br][url=http://www.youtube.com/watch?v=k1oPEfa9Lws]http://www.youtube.com/watch?v=k1oPEfa9Lws[/url][br][br]Finns även en annan dokumentär som handlar om hur media har fungerat i USA under de olika krigen men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter just nu.
Det finns väldigt många intressanta dokumentärer där ute! På [url=www.filmtopp.se/]filmtopp.se[/url] finns möjligheten att se flera stycken gratis. Förvisso inte Zeitgeist men där finns politiska dokumentärer som det 13:e tillägget och Knock Down the House.
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: