När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag tror att www.zeitgeistmovie.com, Zeitgeist the movie, kan vara den viktigaste dokumentären på bra länge. Ta dig tid och titta på den, den är bland annat den mest sedda filmen/klippet på Google Video vilket säger ganska mycket. Den blir mer och mer intressant ju längre man tittar. Har du möjlighet så deltag gärna även den 15 mars, Z-day. Står mer om det på hemsidan www.zeitgeistmovie.com Obs! Då ämnet ändå flyttats är följande fråga irrelevant då den endast konstruerats för att beröra ämnet skatter vilket moderatorn inte tyckte att den gjorde. Egentligen borde väl detta inlägget vara i off topic men vem läser det då? Så jag passar på att ställa en fråga också som rör ämnet skatter: I filmen nämner de bland annat att inkomstskatten i USA inte grundas på någon lag överhuvudtaget, Federal reserve bank (och IRS?) är privata institutioner och har egentligen ingen rätt att kräva någon på någon inkomstskatt. Jag antar att läget är annorlunda i Sverige då Skatteverket rimligtvis är en statlig organisation, men är det någon som känner till lagen som styr att vi behöver betala inkomstskatt eller företagsskatt för den delen?
Frågan kan tyckas vara idiotisk men något var jag tvunget att skriva plus att det faktiskt kan vara intressant att veta.
[quote author=daneri link=topic=3455.msg15933#msg15933 date=1202079735][br][...]fråga vilken student som helst och fråga ifall de får använda en källa från wikipedia oavsett ämne och typ av arbete.[br][/quote][br]Jag är (förutom en hel del annat) student vid en svensk högskola. Wikipedia är ok att använda som källa. Vad gäller reservationen för ämne och arbete är det ju samma sak vad du än har för källor. Du bör inte använda en bok om människans anatomi från tidigare hälften av 1900-talet som källa för att förklara skillnader mellan olika folkgrupper. "Fakta" ändras och oavsett vilken källa som används och dess tillförlitlighet bör man vara kritiskt granskande.[br][br][quote author=daneri][br]Vet du förresten vad man kallar en boomerang som inte kommer tillbaka?[br][/quote][br][br]Eh, fullträff?
[quote author=Jonathan link=topic=3455.msg15935#msg15935 date=1202083339][br][br]Jag är (förutom en hel del annat) student vid en svensk högskola. Wikipedia är ok att använda som källa. [br][br][/quote][br][br]Då hade jag fel. Jag utgick från mina egna erfarenheter och har läst ett flertal olika högskolor i Sverige varav ingen tillät användning av wikipedia som källa. [br][br][quote author=Jonathan link=topic=3455.msg15935#msg15935 date=1202083339][br][br]Du bör inte använda en bok om människans anatomi från tidigare hälften av 1900-talet som källa för att förklara skillnader mellan olika folkgrupper. [br][/quote][br] [br]Instämmer helt, ska man skriva om folkgrupper får man iaf hitta en bok om människans anatomi från efter 1950. ;)[br][br][br]och angående vad man kallar en boomerang som inte kommer tillbaka så är rätta svaret: en pinne.[br]Har inget med saken att göra men ett dåligt skämt har väl aldrig skadat? :)
Mycket intressant. Jag kan också rekommendera om iraq/dollarn, handlar om en annan del av det:[br][br][url=http://www.youtube.com/watch?v=k1oPEfa9Lws]http://www.youtube.com/watch?v=k1oPEfa9Lws[/url][br][br]Finns även en annan dokumentär som handlar om hur media har fungerat i USA under de olika krigen men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter just nu.
Det finns väldigt många intressanta dokumentärer där ute! På [url=www.filmtopp.se/]filmtopp.se[/url] finns möjligheten att se flera stycken gratis. Förvisso inte Zeitgeist men där finns politiska dokumentärer som det 13:e tillägget och Knock Down the House.