HUR KOMMER FRAMTIDEN ATT SE UT OM EXPERTERNA SPÅR RÄTT?

822
48
Var kommer morgondagens svenskar att arbeta?, vilka sektorer kan bära Sveriges tillväxt?, vad skapar konkurrenskraft och utveckling inom näringslivet? Detta är några av de frågor som lyfts fram i den visionära boken Prognoser, visioner och förhoppningar som presenteras av Nutek och IVA.www.nutek.se/prognos

Den innehåller flera intressanta och tänkvärda citat och reflektioner från kända och mindre kända svenska företagsledare!

Ett som jag reagerade över:
"Tar vi Wal-Mart som exempel så importerar de enligt uppgift så mycket
från Kina att de ensamma svarar för nästan en tredjedel av den kinesiska
exporten till USA. Det vi ser är en enorm omstrukturering."
Thomas svaton, vd, svensk dagligvaruhandel
1616
4
Det kan möjligtvis visionärerna med den ekonomiska förutsättningen och drivkraften att sätta i realitet tala om. Vad experter anser är snarare deras uppskattade vision om visionärernas arbete. Ex man kan säga till en konstnär hur tavlan ska se ut men den blir bäst om konstnären själv får bestämma.
Må väl!
758
1
Jag tror inte alls på dessa "experter" Det är bara ett ordbajsande.[br]Tillväxt är inget som man kan räkna med framledes. Fler och fler kommer[br]att jobba inom exempelvis kultursektorn och det går inte att spela teatern snabbare.[br]Tillväxttänkandet baserades på att det alltid föds nya människor som behöver saker.[br]Det är min övertygelse att vi framledes måste ta beslut om vad som ska produceras[br]och vad vi inte ska syssla med, med hänsyn till naturen.[br][br]De flesta organisationer är redan extremt slimmade och ska vi klara ytterligare[br]åtstramningar, så får vi nog riva den där väggen som alla springer in i. :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2482.msg9711#msg9711 date=1182286129][br][br]De flesta organisationer är redan extremt slimmade och ska vi klara ytterligare[br]åtstramningar, så får vi nog riva den där väggen som alla springer in i. :vissla[br][/quote][br][br]Fel, fel och fel  :P Det finns massor att hämta i organisationer. Det svåra är att inse detta och bli motiverad att ta tag i detta..[br][br] Grejjen är den att kraven förändras med tiden och man måste anpassa sig därefter. Nu är det mycket miljötänkande och fokus ligger på att vara miljövänlig. Detta är också ett område som är ganska outvecklat än så länge och med rätt kreativa människor så kan man dra igång verksamheter som snabbt kommer att påverka den goda  tillväxten. Vem vet vad det kommer för krav i framtiden? Vem vet vad marknaden vill ha imorgon? Vilka skapar behovet?
758
1
En av Sinnenas Teaters tanketeser är:[br]"Intresset för något står alltid i relation till vem som är finansiär" ;)[br]Exempel:[br]Ska EU betala så vill staten, kommunen och inv, ha produkten eller tjänsten.[br]Är det staten som ska betala, så vill kommunerna och dess inevånare[br]ha produkten eller tjänsten.[br]Är det kommunen som ska betala, så vill innevånarna ha produkten eller tjänsten.[br]Är det vi själva som ska betala, så tycker vi oftast att vi lika gärna kan klara oss utan.[br][br]I framtiden så tror jag att det är vi själva som kommer att vara finansiärer, eller vara[br]dom som drabbas av de beslut som vi på sikt kommer att tvingas ta.[br]Därför så tror jag inte längre på den där tillväxten.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Det finns en sak som kommer att växa stort och det är det som har med miljöanpassning att göra. Mycket av det jag föreslog för ca 20 år sedan börjar ge resultat idag. Kanske gjorde min miljöfilm 1995 för barn till tonåringar intryck och resultat som vi ser idag får fler att tänka efter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=lars arenander link=topic=2482.msg9716#msg9716 date=1182290989][br]Det finns en sak som kommer att växa stort och det är det som har med miljöanpassning att göra. Mycket av det jag föreslog för ca 20 år sedan börjar ge resultat idag. Kanske gjorde min miljöfilm 1995 för barn till tonåringar intryck och resultat som vi ser idag får fler att tänka efter. [br][/quote][br][br]Absolut.. Dags att marknadsföra den igen?[br][br]- Med din betydligt tidiga utgångspunkt kan du lägga vikten vid att "redan för 20 år sedan..." och folk kommer få en AHA-upplevelse.[br][br]Glöm dock inte att påpeka att det aldrig är för sent ;)
2360
37
I vissa fall är det för sent men jag vet att man arbetar med det hela. Själv kommer jag att ge ut en bok om ca 2 år, om det inte är för sent ;D som jag började med i början på 80-talet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Turismen är en av de stora vinnarna i framtidens Sverige och allt däromkring och den största ökningen kommer att vara i norra Sverige. Fler från  japan tyskland kanada kineser är bara några kommer att bosätta sig här sedan de först besökt Sverige som turist. Skärgårdsnäringen kommer att få stor betydelse.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Kul att läsa ett gammal inlägg som är än mer aktuellt idag.  Inte en dag utan miljönyheter som ska lanseras, men det verkar som man går omkring i tuggummi för det ändå så långsamt, Turism skrev jag skulle komma mer och de svenska skidanläggningarna går på högvarv. Boken som skulle komma om 2 år blir ett par år senare på grund av en annan bok, men så är livet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Den som satsar på Lettland (Riga med ca 1 million inv,) som del eller hel verksamhet kommer att gå mot lysande tider. Svenska affärsmän jobbar även helger för att hinna med, så jag har fullt upp mest hela tiden och i Sverige väntar flera på min medverkan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Är ny här, så jag fattar inte riktigt hur man gör, men skall svara ändå! [br][br]Vilka Experter då? Finns det några? Aha, man menar Banker, Dagstidningar, Fondkomissionärer, etc. Nä, framtiden ligger hos folket, ideérna finns men viljan saknas. Det man måste gör är att slå ihop sig i mindre grupper utveckla och marknadsför nya ideér. Strunta i vad stora företag säger (dom är rädda för folket) så bli inte hjärntvättade. Och definitivt slopa det här uttrycket "fast follower" d v s kolla om samma sak går bra för dina konkurrenter, gör sedan samma sak. Vad är det för framtid och utveckling? Tänk på detta! Inga träd växer till himlen, det finns mer gräs än träd. Vad försvinner först??[br][br]Sen en eloge till företagande.se som gjort detta möjligt för oss "GRÄS"
Är en uppfinnare/produktutvecklare med ca 500 nya ideér. Arbetar inom de flesta områden, Data IT,Mobiltelefoni, Säkerhet, Teknik, Mekanik, Plast mm. Har mkt lätt att hitta lösningar på problem!
Mvh/Tonie
2360
37
Hej gumgum, inte lätt att vara uppfinnare, jag var det själv men la av så mina idéer ligger i byrålådan, men jag hade väldigt roligt när jag gjorde skisser och beräkningar. Den svenska ekonomin har klarat sig ganska bra och lär hålla över valet 2010, men den som då tar över får det inte roligt den närmaste mandatperioden. Den svenska  valutan om den överhuvudtaget finns kvar kommer att vara leksakspengar dollarn rasar till under 4:- och  och finaserna styrs frå europa.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.