Fängelse för bluffakturor

17
En av de tre åtalade männen, en 25-åring, döms till fängelse i ett år och sex månader för grovt bedrägeri och försök till grovt bedrägeri. De andra två männen frias, enligt domen i Helsingborgs tingsrätt.


http://www.dn.se/ekonomi/avgorande-om-pastadda-bluffakturor

Det här måste ju ses som en stor seger för alla företagare i Sverige.
Själv har jag inte blivit utsatt av några "riktiga" bluffakturor, kanske beror det på att det här har varit på tapeten en stund (och att jag inte haft eget så länge då). Men många verkar ju ha problem med detta och liknande typer lurendrejeri. Det kommer väl aldrig ta slut helt, men man kan ju hoppas att det blir enklare att klämma åt nuvarande blufföretag och att inte lika många nya vågar sig på det.
822
48
[quote="Sol" post=43989][quote]En av de tre åtalade männen, en 25-åring, döms till fängelse i ett år och sex månader för grovt bedrägeri och försök till grovt bedrägeri. De andra två männen frias, enligt domen i Helsingborgs tingsrätt.[/quote] http://www.dn.se/ekonomi/avgorande-om-pastadda-bluffakturor Det här måste ju ses som en stor seger för alla företagare i Sverige. Själv har jag inte blivit utsatt av några "riktiga" bluffakturor, kanske beror det på att det här har varit på tapeten en stund (och att jag inte haft eget så länge då). Men många verkar ju ha problem med detta och liknande typer lurendrejeri. Det kommer väl aldrig ta slut helt, men man kan ju hoppas att det blir enklare att klämma åt nuvarande blufföretag och att inte lika många nya vågar sig på det.[/quote] Ja det behövs krafttag mot detta. :bravo Märkligt att inte fler åker fast. Bra initiativ Sol!
8
Verkligen trevligt att höra. Vi får hoppas på ytterligare krafttag.
www.viwebb.se
86
6
Ja, det är en bra bit på vägen, även om man skulle önska att fler skojare åkte på en nit. Kom ihåg att aldrig betala en bluffaktura, utan stryk ett streck över den, skriv att du bestrider fakturan och skicka tillbaks den. Då kan de aldrig tvinga dig att betala.
28
Låter verkligen vettigt. Undrar hur det kommer avgöras ifall en faktura skickats ut på misstag, vad lagen kommer kräva för bevisning för att det ska räknas som bluffaktura.
www.bunko.se - Träffa nya vänner www.hyrakontorsplats.nu - Hyr ut kontorsplats www.massagemotorn.se - Hitta massör www.hälsoreseguiden.se - Åka på hälsoresa? www.gratisikoner.se www.victoriawagman.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.