När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
[size=10pt][color=blue]Äntligen lite positiva nyheter!
Hur har ni det själva? Känner ni av någon ekonomisk kris på era marknader?[/color][/size]
Undrar du också över den där lågkonjunkturen som alla pratar om? Du är inte ensam. En undersökning visar att de minsta företagen hittills har gått relativt opåverkade genom den senaste tidens finanskris.
Det är Företagarförbundet som har frågat 1 729 småföretag om hur de har påverkats av finanskris och konjunktur. En tredjedel upplever att finanskrisen inte har påverkat dem alls, och 23 procent att de påverkats en aning.
Bara 11 procent har hittills påverkats mycket av finanskrisen. Det rör sig främst om underleverantörer till fordonstillverkare, bostadsbolag samt företag inom handeln.
Många småföretagare ser också framtiden an med tillförsikt. En fjärdedel av landets minsta företag tror att de bara kommer att påverkas lite eller inte alls av lågkonjunkturen. En lika stor andel småföretagare tror sig rentav kunna öka vinsten under lågkonjunkturen. Bara 16 procent tror att de kommer att påverkas mycket.
Ja, jag känner också av den. Främst beroende på att jag satt på Volvo Personvagnar fram tills Oktober... Nu är den epoken över för en tid antar jag :'([br][br]Att nu försöka sälja in sig på marknaden är inte det lättaste heller märker jag. Men precis som du säger så har man lite idéer som kan spåna vidare på.[br]- Ett och annat hobbyprojekt hinns ju med också.
Jag tänkte precis posta detta inlägg men du hann före ;)[br]Lade till en röstning med.[br][br]Många pratar om krisen och problemet är väl kanske att ju mer det talas om den desto värre blir den. Men det är klart svårt när man redan hamnat i den. Budgetar stramas åt och kunder bokar av redan lagda beställningar. :([br]Trist med Volvo Daniel.
Trist Daniel! Hoppas du hittar nya saker inom kort som fyller upp tiden efter Volvo.[br][br]Jag har märkt av den på så sätt att fler är intresserade och uppmärksammade på personalfrågor och det läggs inte på i örat lika snabbt när jag ringer. ;) Jag är ju mer i uppstart av att arbeta heltid med företaget så det är klart, jag får kämpa lite mer för att komma in kanske men samtidigt är min marknad ju den som är "het" nu.[br]
~ Gör det svåra enklare ~ Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat. www.personaleffekt.se
Tackar så mycket för er omtanke.. Men för min del så tog jag en risk som band upp mig 50% på det uppdraget som skulle bestå ett antal år, fast nu avslutades i förtid.. Det blir ju ett tapp när det tar slut så att säga. Dessvärre hamnar man även en bit utanför marknaden då man låser upp sig så pass. [br]Men jag är absolut inte uppgiven, det finns alltid möjligheter även om solen tillfälligt gått i moln . Man får använda paraplyet bara ;)[br][br]- Angående positiva nyheter så har jag en kollega vars kund skickade en press-release till DI där man ville förmedla sina framtidsplaner. DI valde att inte ta upp den eftersom den var för positiv nu under "krisen" (!).
Att ha olika rörelsegrenar är ett sätt att vid dåliga tider sprida ev. risker och framförallt inte binda upp sig för mycket på ett fåtal uppdrag, detta oberoende hur läget ser ut. Själv har vi aldrig haft så mycket att göra som nu och vi får titt som tätt tacka nej till uppdrag, så visst finns det vinnare förlorare och neutrala. Det är börsbolagen och banker som har de största problemen. Så ett tips om man har pengar över köp bankaktier på sikt och börsen är halverad så där finns mycket att hämta förutom i sitt eget företag.
Visst är det så Lars. Och man skall alltid överväga kortsiktiga vinster mot långsiktiga mål.[br][br]Det skall finnas en grundbas att stå på.. I mitt fall så är det ingen fara utan jag har min bas trots allt. Men oavsett så när man tappar en "storkund" så blir det ändå ett bakslag. Men det finns alltid aspekter som påverkar ens val, och långsiktiga mål når man bäst med hjälp av kortare delmål.
Jag känner av rejält kan jag meddela, då mina utgifter till största delen är i kinesiska yuan så har det blivit rejält dyrare med allt.[br]för ca 6 månader sedan fick man 100 yuan för 86 sek, idag är det 114 sek för 100 yuan.. DET är inte kul alls
Var är krisen? [br]Den befinner väll sig tillsammans med alla andra otäcka monster under sängen. Och precis som när vi var barn, och fantiserade om monstrena i garderoben eller under sängen så låter vi den otäcka ekonomiska krisen växa sig stor i våra oroliga sinnen.[br][br]Visst finns det väll en lite sanning i att det ekonomiska läget inte alltid kan vara på topp, kanske 20% av efekterna vi ser idag är relevanta, resten är vi med att skapa själva.[br](detta är endast en ytterst personlig åsikt)[br][br]Ge inte krisen näring, och den kommer heller inte att existera. Skratta åt den, håna den, kör på som vanligt. Om samtliga inblandade kunde göra det så får krisen inget fäste.[br][br]Här hånas o skrattas det för fullt i alla fall, jag har nämligen inte råd med en kris! :vissla[br]/Andreas
Min näthandel rullar på som vanligt.[br]Har kanske blivit mer medveten om att satsa på långsiktiga resultat.[br]Tyvärr är mina inköp ca: 35 % dyrare framöver då Jag handlar via USD.[br]Det lär ge lägre lönsamhet på kort sikt.[br]På lång sikt kan det vara posetivt om det rensas upp lite i e-träsket.[br]Jag har hållit hårt i kulorna och har låga fasta kostnader.
[quote author=vilse link=topic=4655.msg22680#msg22680 date=1228210610][br][br]Ge inte krisen näring, och den kommer heller inte att existera. Skratta åt den, håna den, kör på som vanligt. Om samtliga inblandade kunde göra det så får krisen inget fäste.[br][br][/quote][br][br]Hade det varit så enkelt ändå, men här slår krisen till med full kraft. Det är inte så enkelt att köra på med full kraft när det inte finns några jobb att göra.[br][br]Antagligen är det väl så att ju närmare "toppen" man sitter ju mer konkret är krisen redan. De flesta privatpersoner har ju ännu inte drabbats direkt, även de varslade jobbar ju fortfarande även om de vet att de får sluta om nåon månad och naturligtvis samlar i ladorna till dess. De stora företagen sitter ju redan nu mitt i krisen eftrsom orderingången minskar och man ligger kanske ett eller två år framåt i tiden när man tittar på sitt resultat.[br][br]Ett av våra företag hade ett projet som skulle påbörjas i februari med en anbudssumma på 20 miljoner. Allt var klart, ända till beställaren avbokade jobbet förra veckan då banken sagt nej till byggherren då dessa inte kunde lägga upp 35% av byggkostnaden själva. De 20 som skulle jobbat med detta för vår del blir nu utan jobb inför 2009 och antagligen får vi bara in småjobb så vi kan hålla igång 6-7 av dem framöver.[br]Ovanför oss varslar ju Skanska ännu mer folk men under oss klarar sig våra UE fortfarande hyfsat eftersom de alltid går runt på småjobb och aldrig jobbar direkt med stora projekt.
Inte att förglömma är att det som vi hör talas om, varsel, är en varning om att personer kan bli uppsagda. 8) Innan det är gjort är det många steg som ska till och om bolagen är smarta använder de sig av kompetensväxling nu - alltså ut med de som snart har pension mha dels lagar men också enskilda avtal och invänta sedan de något bättre tiderna som ju alltid kommer och anställ igen. 40-talisterna är ju i lämplig ålder att kompetensväxla på. ;)[br][br]Sedan är det ju också så att de anställda har oftast minst 6 månaders uppsägningstid vilket betyder att handeln inte kommer påverkas lika mycket nu som låt säga till sommaren. Då har folk blivit arbetslösa och söker jobb. :([br][br]Företag som handlar med företag eller i annan valuta är väl förmodligen de som drabbas mest av krisen just nu.
~ Gör det svåra enklare ~ Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat. www.personaleffekt.se
Magnus faldt var inte orolig för dollarn den kommer att gå ner kraftigt. Det är än viktigare att inte ha stora order nu, då är det lätt att dras med i någon konkurs om man inte säkrat pengarna. Ofta är effekten av små order lönsammare och naturligtvis lite arbetsammare. En viktig faktor är EKONOMISTYRNING, och har man tagit med den innan start av företag blir livet lite lättare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.