Skattemyndigheten på krigsstigen

758
1
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1093255.ab
Jag tycker personligen att den nya regeringen borde ge myndigheten nya direktiv.
Att jaga kreti och pleti på detta sätt gynnar inte någon och när det gäller skatteinkomsten, så bli det bara en kortsiktig vinst och förlust i långa loppet.

För några år sedan så såg jag Skatteverket som en partner i ens företagande.
Nu känns dom mer som en myndighet - något som man ska akta sig för :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
Hej,[br][br]Ja det där verkar helt galet och borde upphöra genast. [br][br][quote]http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1093255.ab [br]Jag tycker personligen att den nya regeringen borde ge myndigheten nya direktiv.[br]Att jaga kreti och pleti på detta sätt gynnar inte någon och när det gäller skatteinkomsten, så bli det bara en kortsiktig vinst och förlust i långa loppet.[/quote][br][br]Håller helt med dig Stefan. För 15 år sedan var det riktigt fult att fuska med skatten, nu är det rena nationalsporten. Jag tror inte invånarnas moral blivit lägre, utan det är en normal reaktion på denna jakt som sker och makthavarnas missbruk av skattepengarna.  [br][br][quote]För några år sedan så såg jag Skatteverket som en partner i ens företagande.[br]Nu känns dom mer som en myndighet - något som man ska akta sig för  :vissla [/quote][br][br]Det måste varit långt innan jag startade företag  ;-)[br][br]MVH[br][br]R
15
Det är löjliga fasoner Skatteverket håller på med i just detta sammanhanget.
Henso Trading (henso.se) har lång erfarenhet inom webbutveckling och konsultering. Vi jobbar för att effektivisera ditt företags affärsrutin. Ring oss för mer info: 0372-75 41 14 el. 076-113 47 07
720
Varför så upprörda, detta är väl ingen nyhet. Skatteverket gör alltid kontroller riktade mot specifika brancher och nu har man valt internetbaserade företag. [br]I sak är det väl ingen skillnad på när man begär ut informationen om vem som är kund hos Banhof och vilka domäner/siter de har, än när man begär ut kundlistorna från Martin Olsson för att se hur mycket och vad olika restauranger handlar för. [br]
1616
4
Skillnaden är att webbhotellen både har privatpersoner som kunder och företag samt vissa personliga uppgifter som anges i dessa listor strider mot PUL.
Må väl!
720
Webhotellet har privatpersoner som kunder men det har också en hantverkare och han slipper inte ange dessa som kunder när han får ett föreläggande om att uppge vem han fakturerat hur mycket. [br][br]PUL är jag däremot för dålig på för att argumentera med men sådär övergripande så ser jag inget som direkt skulle bryta mot PUL i de uppgifter som man vill ha. Det hade varit intressant att veta på vilken punkt du anser att man skulle bryta mot PUL eftersom det är här kärnfrågan verkar finnas. Både Loopia och .se har ju bedömt att man kan lämna ut uppgifterna medan banhof och några till vägrar.
2360
37
Stefan dina ord låter som musik i mina öron. Tänk att det finns fler som inte tycker om skv. Jag ska själv höra med regeringsrätten om de ska ta upp ett par solklara fall annars tror jag vi drar ner på företagandet helt i Sverige.  Innan jag började skriva här skrev jag ytterligare ett brev till skv. Men jag kan lika gärna skriva från Riga där vi också har verksamhet utan en massa krångel.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.