Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor

822
48
Skatteverkets beräkningar visar att uppskattningsvis 133 miljarder kronor i skatteintäkter varje år försvinner på grund av fusk, fel eller misstag. Den största andelen är svartarbete som står för 66 miljarder kronor. Det internationellt relaterade skattefelet beräknas uppgå till 46 miljarder kronor.

- Det här handlar inte bara om förlorade skatteintäkter. Svartjobb och skattefusk innebär en orättvis och snedvriden konkurrens för alla de medborgare och företag som vill göra rätt för sig, säger generaldirektör Mats Sjöstrand.

Uppdelat på skatteslag är moms och inkomstskatt på näringsverksamhet de största posterna. Fördelat på olika grupper av skattebetalare står de minsta företagen för det största skattefelet.

Skattefelet i Sverige motsvarar ungefär fem procent av bruttonationalprodukten (BNP) eller tio procent av den sammanlagda fastställda skatten. Det är en internationellt låg andel.

Mer finns att läsa på skatteverkets hemsida.

Det var inga småsummor det rörde sig om!  :blink
758
1
Inte ens Skattemyndigheten kan räkna rätt :blink[br]Dom glömmer bort att massor av jobb aldrig skulle bli utförda om dessa inkomster skulle beskattas. Då skulle den uppskattade beskattningsbara inkomsten bli betydligt lägre.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
Kanske är bättre om man anpassade sig till verkligheten då istället för att tvinga vissa yrkesgrupper att fuska för att överleva  :OMG[br][br]MVH[br][br]R
193
Nej just det Patrik, och ändå kan Skatteverket vara nog så tuffa mot enskilda företagare att de ska känna till varenda bestämmelse! Annars kan de "döma" till skattetillägg. [br][br] Grrrrr Skattebetalarna har drivit ett antal ärenden om skattetillägg till Europadomstolen. Hur Skatteverket både kan agera servicemyndighet, granskningsmyndighet och domstol på samma gång är horribelt![br][br] Grrrrr Kolla se'n vad som händer med alla pengarna som staten mjölkar ur sina medborgare på [s]http://1200miljarder.se/[/s] Ny URL: http://www.skattebetalarna.se/Templates/Article0.aspx?PageID=71b0b639-a0d2-4e17-b2f4-3cb2e334fca7 (titta på filmen).[br][br]Nu har jag argat av mig för denna gång! Är åter igen så snäll, så snäll...[br] :-[[br][br]
822
48
Oj, ja man blir lätt  Grrrrr när man ser på den filmen!
205
1
Ska kolla in filmen senare ikväll, men skattebetalarna.se verkar inte vara ärliga.[br]På deras skattetest fyllde jag i 1kr inkomstskatt (0kr gick inte) för att testa, 16 kr blev lönen (antagligen deras lägsta beräkningsbara nivå) och på det påstod de att man betalade 5078kr i skatt...hm?
758
1
Läste för ett tag sedan i DN att flera ekonomer menade på att Skatteverket[br]mörkade dessa siffror - då det egentligen handlade om ännu mer pengar i verkligheten.[br]Lägger man sedan till alla som överutnyttja vårt system (95%) av befolkningen, så[br]klara inte min miniräknare av den kalkylen. :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
Hej! [br][br]95%? Är det uppgifter från Aftonbladet så tror jag mer på tomten  :P[br][br]MVH[br][br]R
758
1
[quote author=Robaino link=topic=2996.msg13185#msg13185 date=1192628697][br]Hej! [br][br]95%? Är det uppgifter från Aftonbladet så tror jag mer på tomten  :P[br][br]MVH[br][br]R[br][/quote][br][br]Stod det inte DN :blink :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2996.msg13187#msg13187 date=1192629513][br][quote author=Robaino link=topic=2996.msg13185#msg13185 date=1192628697][br]Hej! [br][br]95%? Är det uppgifter från Aftonbladet så tror jag mer på tomten  :P[br][br]MVH[br][br]R[br][/quote][br][br]Stod det inte DN :blink :mrgreen:[br][/quote][br][br]Hehe, kanske där också...Håller fortfarande på tomten  :giggle[br][br]Härligt när media försöker få 95% av alla Svenskar att framstå som fuskare. Säljer kanske några fler lösnummer, men det var många år sedan jag köpte en tidning av någon konstig anledning  :OMG[br][br]MVH[br][br]R
758
1
Hittade inte DN.s debattartikel just nu.[br]Håll till godo Mr R med den här länken:[br]http://blt.se/article/1000202_102-145-0-0#comments[br][br]Ganska tunga namn i artikeln :blink
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Är DN i farten ger jag inte ett ruttet lingon för. De ljuger så det sprutar ur öronen, och det säger jag av egen erfarenhet.  De fick be om ursäkt för lögner och fick en reprimansd av det etiska rådet, men det tog mer en ett  ½ år.  Det stod inte hur mycket skv  förstörde för företag med sin inkompetens, jag har ett 10-tal fall på olika  nivåer så det är tur att jag har lite tid och håller på med att  hjälpa folk få rätt när de har det. Med statestik kan man få fram vad man vill. Hur stor är den egentliga förlusten. 20% går tillbaka som moms hur många fler anställs för att kunna serva all svartköp. Ändra systemet totalt som man har i ex Lettland, Perfekt och ändå vill man där göra det ändå mer perfekt, man så går landet som tåget. Även stor svensk export och tom med drar nytta av det på flera sätt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.