Skatteverket vill underlätta för småföretag!

193
Hej allihop,
hör och häpna, Skatteverket vill underlätta administrationenoch ekonomin för småföretag!

- Småföretag har en mycket större administrativ börda och högre kostnader för att göra rätt för sig än större företag. Därför ser vi ett stort behov av förenklingar, säger Linda Malmqvist på Skatteverket.

Tänk att att de äntligen förstått det nu! Läs på Skatteverkets hemsida http://skatteverket.se/nyheterpressrum/nyheter/2007/nyheter/20070702skatteverketvillgoradetenklareforsmaforetag.5.383cc9f31134f01c98a80001767.html

Bland annat ska företagaren kunna betala in preliminärskatten i efterhand baserat på uttag. Nu betalar man ett preliminärt F-skattebelopp varje månad som grundar sig på intäkterna året innan.

Vad tror ni om detta, blir det någon förenkling för småföretagare i praktiken?
54
Mycket bra![br][br]Vart enda förenkling betyder mycket så det är verkligen åt rätt håll.  :)
27
[br]Härligt att dem äntligen börjar inse.[br][br][br]// Niklas
1324
2
Låter nästan som julafton.  :D[br][br]Hans
1616
4
Låter strålande.  :mrgreen:[br][br]Vad klassar de som småföretag?
Må väl!
30
Troligtvis enmansföretag med minst 10 miljoner i omsättning.[br][br]/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
1324
2
Nu kommer nästa [br]http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2007%5c08%5c09%5c11694&from=dise[br][br]Om det sedan är bra eller inte är ju en fråga.[br][br]Hans
193
Bra artikel hfohrman![br][br]Det finns väl anledning att ifrågasätta nya förslag, det som är bra för någon är kanske inte bra för någon annan.[br][br] :nono Som företagare är jag själv väldigt tveksam till att anställa! Av flera anledningar, och jag är inte ensam om att vara det. Så det är väl därför som det här förslaget har lagts fram.[br][br] :-X Jag jobbar mycket hellre i ett nätverk tillsammans med andra företagare, särskilt dem jag känner väl och känner mig trygg med. Dels är inte den ekonomiska risken lika hög, och dessutom det här "personaladministrativa junket" kan jag vara utan! Jag har ingen önskan om att bli chef, man kan väl vara framgångsrik ändå?[br][br]Bara en sådan sak, har du fler än 10 anställda måste du formulera en jämställdhetsplan... Inte för att jag är emot jämställdhet på något sätt, det är bra, men varför så mycket byråkratiskt krångel?
2360
37
Preliminärskatt kan man undvika även 1:a året med lite ekonomistyrning och vad gäller anställda så håller jag med heal, antingen själv och möjligen någon sekreterare eller ett stort företag. Detta var ett råd jag fick utav en gammal storföretagare som varvat ned. Med de nya reglerna behöver man inte anställa utan F-skatt ska gälla. Bra då får fler jobb.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=Baronen link=topic=2642.msg10933#msg10933 date=1186660776][br]Troligtvis enmansföretag med minst 10 miljoner i omsättning.[br]/ Johan[br][/quote][br][br][b]Rekommendationen innehåller följande definitioner:[/b][br][br][b]små och medelstora företag.[/b] Ett medelstort företag har färre än 250 anställda. Företaget ska ha en årlig omsättning som understiger 40 miljoner euro eller en balansomslutning som understiger 27 miljoner euro. [br][br][b]små företag.[/b] De små företagen har mellan 10 och 49 anställda. De ska ha en årlig omsättning som understiger 7 miljoner euro eller en balansomslutning som inte överstiger 5 miljoner euro. [br][br][b]mikroföretag.[/b] Till kategorin små och medelstora företag hör mikroföretagen och de är företag med färre än 10 anställda. [br][br]Mer info..->[br]http://europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/n26001.htm
589
1
[quote author=Baronen link=topic=2642.msg10933#msg10933 date=1186660776][br]Troligtvis enmansföretag med minst 10 miljoner i omsättning.[br][br]/ Johan[br][/quote][br]Blir inte många företag som det gäller i så fall...[br][br] :P
2360
37
Man slår sig för bröstet för att det startas så många småföretag.  Jag skule tro att de alra flesta är enmansföretag och man gör det för man är mer eller mindre tvungen. En och annan kommer att lyckas men den stora massan kommer misslyckas med skm politik, härska och söndra. Så inom några år är det fullt kaos.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
[quote author=lars arenander link=topic=2642.msg11225#msg11225 date=1187312807][br]Man slår sig för bröstet för att det startas så många småföretag.  Jag skule tro att de alra flesta är enmansföretag och man gör det för man är mer eller mindre tvungen. En och annan kommer att lyckas men den stora massan kommer misslyckas med skm politik, härska och söndra. Så inom några år är det fullt kaos.[br][/quote][br][br]Hej![br] [br]Vad menar du Lars? Är det bättre om färre företag startas och ingen försöker? [br] "skm" politik? [br][br]MVH[br][br]R
456
1
Nej, Robaino... Lars speglar väl bara SKM´s arbete som skryter över nyföretagare, men som samtidigt gräver gropen för de flesta..
2360
37
Deji du har så rätt. Naturligtvis är det bra att man startar företag och man gör förenklingar. Det är framsidan. Baksidan Handläggare som slåss om de få jobb som finns kvar och vem ger man sig på. Gissa. När jag satt på ett företagsskattenämnsmöte kom det in 4 personer fullt med pärmar. De var från ett stort bolag. Jag tror inte de gick därifrån missnöjda. Men det är alla de jag stöter på som tröttnat på skm i Sverige och gör nästan vad som helst för att komma bort. Bara en liten varningsklocka till alla som är alltför blåögda och tror skm om allt gott
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
185
[quote author=heal link=topic=2642.msg10832#msg10832 date=1186391187][br]Hej allihop,[br]hör och häpna, Skatteverket vill underlätta administrationenoch ekonomin för småföretag![br][br]- Småföretag har en mycket större administrativ börda och högre kostnader för att göra rätt för sig än större företag. Därför ser vi ett stort behov av förenklingar, säger Linda Malmqvist på Skatteverket.[br][br]Tänk att att de äntligen förstått det nu! Läs på Skatteverkets hemsida http://skatteverket.se/nyheterpressrum/nyheter/2007/nyheter/20070702skatteverketvillgoradetenklareforsmaforetag.5.383cc9f31134f01c98a80001767.html [br][br]Bland annat ska företagaren kunna betala in preliminärskatten i efterhand baserat på uttag. Nu betalar man ett preliminärt F-skattebelopp varje månad som grundar sig på intäkterna året innan.[br][br]Vad tror ni om detta, blir det någon förenkling för småföretagare i praktiken?[br][/quote][br][br]Det vore ju guld att få betala in preliminärskatten baserat på uttag! Hoppas hoppas :)
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
Byt ut småföretag i andra meningen till Skv + ändring därefter så får du veta mer om sanningen. Naturligtvis är jag för att det ska bli enklare och bättre för småföretagare och på mycket lång sikt kanske det blir det för de som fortfarande finns kvar i Sveerige.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.