Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan

Distansförsäljningslagen


Hej,



Om jag specialbeställer en vara till en kund.

Är jag då tvungen att ge ångerrätt på den? Min tanke är att jag tydligt upplyser om att det är just en specialbeställning och därför ingen ångerrätt men självklart garanti.

Leverantören tar inte tillbaka den och inköpskostnaden är stor jämfört med vinsten.



Mvh



Henrik
I detta fallet så kan kunden åberopa sin ångerrätt. [br]Om du sedan säljer varan med vinst eller inte spelar ingen roll. [br]Leverantören är skyldig enligt köplagen att ta tillbaka varan.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Ja man har alltid 14 dagars ångerrätt. Varan ska vara obruten vid en eventuell retur dvs i sin originalförpackning...[br][br]Fredrik Goldhahn[br]http://eventkock.e-butik.se/?ref=foretagande
219
5
Ångertiden gäller inte om varan är specialgjord för kunden.[br]Till exempel handukar med kundens namn broderade.
Det finns begränsningar i ångerrätten, jag kan återkomma med hänvisningar till relevant lagtext i kväll om det är av intresse.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.