Kan kommuner fakturera hur som helst?

2
Hej.

Jag har ett litet AB.
I det finns ytterligare en person och vi har varsin förmånsbil som. Vi nyttjar både i jobbet och privat.

För ett tag sedan så besökte hon en återvinningscentral för att slänga saker hon städat ut hemma.

Ett par dagar senare trillade det ner en faktura på 250 kronor för att mitt företag slängt skräp på hennes kommuns återvinningscentral.

Jag ringde upp dom och försökte resonera, men dom vägrar tillåta att fakturan bestrida för dom automatfakturerar alla företagsbilar.

Jag betalade fakturan, men skickade en motfaktura för 3 timmars arbete, då dom. Ju hävdar att släng ingen skett Av företagets saker, vilket inter sant. Därför hävdar jag att då måste ju min kollega ha arbetat och ska alltså ha lön och vi minimifakturerar 3 timmar.

Denna faktura bestrida omgående av återvinningscentralen, men jag skickade den via faktureringstjänsten i FortNox och har svarat at fakturor gällande besök på ätervknnkgnscentralen inte kan bestridas, i enlighet med deras svar.

Vad gäller egentligen???

Ska man gå på deras metod så måste ju anställda förmönsbeskattas för att slänga skräp, en tjänst som är gratis för privatpersoner.

Jag tycker inte att det hela känns helt ok.

Tacksam för svar och hjälp
1009
206
Hej, Vad som gäller får du kolla upp med markägaren eller den som hyr marken där bilen vistas. Klart att de får debitera inträde av företagsbilar om det framgår. Precis som att du kan ta inträde på ditt kontor så länge det framgår. Men det måste ju framgå på något vis. Troligen sitter det en skylt vid infarten. Annars kanske det stadgas i några komunala dokument. Det är ju inte nödvändigtvis just att slänga skräpet som avgiften avser. Då behöver man troligen inte förmånsbeskattas heller. Om inte för bilen då. Du har nog liten chans att komma nån vart i det ärendet tyvärr.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Det som sitter är en banderoll och en skylt På banderollen står följande: Enklare för företagare. Från 1 oktober slipper du väga in! Ditt besök registreras och debiteras automatiskt. Nya öppettider - vardagar 9-17, lördag och söndag 9-14 ----- På anda sidan sitter en skylt med följande text: Företag - Snacka med personalen innan du lossar ----- Vid tillfället då hon var där så fanns ingen personal att tillgå och hon var ju där som privatperson, så varför skulle hon ens reagera? Med deras resonemang så är jag aldrig privatperson eftersom mina förehavande dikteras av mitt fordon hos dom. Tänk om du köper en säng och ska slänga den gamla. Hur många har en bil som klarar en säng? Lånar du då en bil, eller hyr en bil, så får det företaget en faktura. Blir inte det vääääligt snett? Om fakturan gäller att slänga skräp och det gjorts privat så måste väl personalen beskattas för detta eftersom det väl kan anses som en förmån annars om företaget betalar privata ärenden???
2
Att hänvisa till information som finns på en hemsida, känns lite väl tunt. Då kan jag ju skriva vad jag vill på min hemsida när det gäller kommunen och sedan fakturera som för besök på min tomt osv... Nog måste väl tydlig information om VEM som faktureras och VARFÖR, framgå på plats? Som det är formulerat nu så utläser jag det som att det gäller företag som ska slänga skräp och det har inget med fordonet att göra

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.