Starta nytt AB med ny styrelse efter konkurs och ev kommande skusan

0
Jag har just försatt mitt företag i konkurs pga covid och som snart avslutas med utdelning till fordringsägarna.
Däremot kommer jag bli personligt betalningsansvarig för borgenärslån via Almi/kreditinstitut som valt att kräva betalning direkt ifrån mig och inte konkursbot, trots att det fanns tillgångar där och inte hos mig personligen och som ej är intresserade av att invänta konkursen.

Jag har ingen möjlighet att betala något av det då jag dessutom förlorat alla mina privata tillgångar som föll i konkursen, pengar jag alltså investerat själv.
Jag har förmodligen en kommande skuldsanering framför mig med goda utsikter enligt skuld- och budgetrådgivningen.
Jag har bra a-kassa med inkomstförsäkring och klarar mig bra ekonomiskt, ska även börja studera samtidigt och fått detta beviljat av min a-kassa.
Dock har jag efter bra samarbete med konkursförvaltaren fått behålla delar av den nedlagda verksamheten och behöver alltså ett nytt AB för att kunna driva det vidare. Eftersom de flesta leverantörer fått betalt är relationerna fortfarande goda, däremot får jag ej ha a-kassa samtidigt som jag har ett AB.
Min tanke är därför att jag bildar ett nytt bolag, ex vis en pensionerad bekant och entreprenör som skulle vara med på detta, hen skulle i så fall framöver kunna betala ut en liten lön till sig själv med låga soc avgifter som hen därefter ger mig kontant för att undvika att det utmäts. Jag skulle alltså sköta allt i bolaget och inga lån behövs, tillräckligt kapital finns.
Är detta en bra strategi?
1009
206
Hej, Jag vet inte om detta är rätt forum att fråga hur man bäst sköter bedrägerier.... vi är rätt seriösa här. Om jag förstått fel så ber jag om ursäkt, men vad jag kan läsa ut av din fråga är 1) du ska begå bedrägeri mot A-kassan och 2) du ska genom bulvan begå skattebrott. Fråga mig inte om korrekta namn, men var och en kan nog se att detta inte är rumsrent.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1470
246
Frågan är väl om det tvivelaktiga upplägget ens behövs? Får du skuldsanering, vilket jag tycker låter lite märkligt så där på en gång, så blir det väl ingen utmätning av lön. Dock får man ju leva på existensminimum, men så blir det väl i vilket fall.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.